QUASAR (1980), heruitgave

MYTHOS (2012)
MYTHOS - QUASAR

Stephan Kaske, alias Mythos, heeft inmiddels een omvangrijke discografie en zijn naam is wereldwijd bekend in de scene van de elektronische muziek (EM). Quasar (1980), een van zijn beste albums, dat behoort tot het origineelste werk dat Kaske ooit componeerde, is nu voor het eerst verkrijgbaar op cd. De oorspronkelijke lp uitgebracht op het fameuze Sky-label, is nu eindelijk verkrijgbaar compleet met een mooi boekje en een aardige bonustrack. In plaats van te streven naar een vierde line-up en zo een band in stand te houden, investeerde Kaske in de toen modernste technologie, waaronder een sequencer en een drummachine. Zorgvuldig plannen en repeteren was nodig, want er waren toen nog geen computers die sporen gemakkelijk konden opslaan. In deze drie kwartier nostalgie hoor je Kaske als toetsenist, gitarist, zanger en fluitist. Veel drumpartijen werden ingespeeld door Markus Worbs. Het instrumentale titelstuk gaat over in het wat psychedelische Nurse Robot. De eerste twee delen van Flut-e-quencer komen in de buurt van wat Tangerne Dream (TD) in die tijd uitbracht met een keur aan heerlijke, analoge toetseninstrumenten. In het derde deel experimenteert Kaske met de vocoder; het daarin geïntroduceerde thema komt terug in deel 4, Rebirth. Hetzelfde thema wordt verder uitgebouwd in het TD-achtige Flut-e-sizer, met daarin ook aan Focus herinnerend fluitspel. Krautrock in optima forma met veel toetsen en wat psychedelische invloeden hoor je in Didn't Notice, Didn't Mind met de wat holle, sensuele zang van Kaske. Een kruising tussen Depeche Mode en Hawkwind hoor je in Nothing But Your Dream, een nummer dat echter aan het einde wat gaat zweven. Prachtige tracks zijn ook Just A Part en When The Show's Just Begun, waarin TD-invloeden en synthipop zijn verenigd. Ook nu is de muziek naar het eind toe wat jengelend. De bonustrack is een bloemlezing uit hetgeen Kaske aan jingles en themasongs opnam; puur toetsen verrijkt met een drummachine. Sommige doen erg aan Kraftwerk denken, maar het is zeker een aardig extraatje. Prima dat Quasar nu eindelijk op cd beschikbaar is, want het album behoort bij de baanbrekende geschiedenis van zowel krautrock als van Stpehan Kaske en Mythos!