PYRE OF THE BLACK HEART

HIETALA, MARKO (2019)
HIETALA, MARKO - PYRE OF THE BLACK HEART

Marko Hietala is vooral bekend als bassist, gitarist en zanger van de Finse female fronted metalband Nightwish. Daarnaast speelde hij daarvoor al − en nog steeds − in Tarot, een band waarin onder anderen zijn broer Zachary als sologitarist speelt. Tijdens de sabbatical, die Nightwish zichzelf gunde, zag Hietala de kans schoon om zijn wens om een soloalbum te maken in vervulling te laten gaan. Samen met toetsenist Ollila en gitarist Wäinölä verfijnde en arrangeerde hij zijn composities. Het kwartet werd voor dit album gecompleteerd door drummer Nykänen, een uitstekende aanwinst. Nightwish en zeker Tarot dienen onder heavy metal gerangschikt te worden, maar Hietala beschouwt zijn muziek meer als hardprog en ik ben geneigd om daar in mee te gaan. Een referentie zou Uriah Heep kunnen zijn. Zeker de bijdragen van toetsenman Ollila getuigen van invloeden uit de progressieve hoek en bij het begin van Star, Sand And Shadow denk je bijna dat je een oudje van Tangerine Dream hebt opgezet. Hietala zingt vol passie, goed gedoseerd en overtuigend en gelukkig schreeuwt of grunt hij nergens. De tien composities zijn goed voor ruim 53 minuten luistergenot, want de deels fijngevoelige en melancholieke muziek in tracks als Dead God’s Son of I Am The Way zijn beslist het aanhoren meer dan waard, terwijl ook de ballads For You en I Dream heerlijke tracks zijn. In Runner Of The Railways is een combinatie van volksmuziek en hardrock te horen. Zowel de speelstijl als het geluid van de bas is vergelijkbaar met wat we bij Nightwish gewend zijn van Hietala. Het mooiste en ook meest orkestrale stuk, met een knipoog naar Kansas, heet Truth Shall Set You Free. Het album is behalve in het Engels ook in het Fins verkrijgbaar. Hietala bewijst met dit album ook op eigen kracht in staat te zijn mooie en kwalitatief hoogwaardige muziek te kunnen maken: een aangename verrassing van deze bijzonder aardige, maar woest uitziende Viking!