THE PURPLE ALBUM

WHITESNAKE (2015)
WHITESNAKE - THE PURPLE ALBUM

Te midden van alle heruitgaven, remasters en tributebands en na het overlijden van Jon Lord, die immers zowel in Deep Purple als in Whitesnake heeft gespeeld, moet David Coverdale gedacht hebben: daarmee moet ik ook wat doen. Bovendien had Lord hem voor zijn overlijden benaderd of hij − zodra Lord hersteld zou zijn − mee zou willen doen aan een reünie van Deep Purple. Helaas bleek dat herstel er niet in te zitten, maar Coverdale wilde Lords wens wel op de een of andere wijze gestalte geven. Ritchie Blackmore bleek echter niet dezelfde ideeën te hebben, dus dan maar zelf iets op touw zetten. De contacten met Blackmore leidde overigens wel tot het gladstrijken van oud zeer. Coverdale selecteerde dertien tracks uit de periode dat hij bij Deep Purple zong om die vervolgens opnieuw in te spelen met zijn eigen band Whitesnake. Een boven verwachting goed zingende Coverdale wordt hierop bijgestaan door gitaarvirtuoos Joel Hoekstra, tweede gitarist Reb Beach, drummer Tommy Aldridge en bassist Michael Devin. De originele tracks zijn absoluut in hun waarde gelaten, maar men heeft kans gezien om ze op een zeer originele wijze te arrangeren. Behalve wat ondersteunende orkestraties hebben de keyboards een duidelijk ondergeschikte rol, maar toch zijn de gitaristen erin geslaagd het oorspronkelijke geluid en de sfeer opvallend goed te benaderen. Leuke extraatjes, zoals een ander tussenstukje in Burn, en een bluesy mondharmonica in You Fool No One zijn bijzonder plezierig en de gekozen tracks behoren inderdaad tot de beste met onder meer Soldier Of Fortune, Mistreated, Stormbringer en You Keep On Moving. De enige orgelsolo is te horen in Burn. Op de uitgebreide versie staan ook nog Lady Luck en Comin’ Home plus een dvd met ‘behind the scenes’ en diverse video’s. De band gaat binnenkort op tournee waarbij dit album centraal zal staan, dus Deep Purple-liefhebbers: opgelet!