PRISON OF DESIRE (2000), heruitgave

AFTER FOREVER (2008)
AFTER FOREVER - PRISON OF DESIRE (THE ALBUM - THE SESSIONS)

Prison Of Desire is acht jaar na dato een prachtig dubbelalbum om het debuut van After Forever nog eens in het zonnetje te zetten. Het originele album is in 24-bit geremasterd en klinkt nu helemaal strak. Dit album kreeg in 2000 het predicaat 'vette krent' in iO Pages nr. 26 en dat zegt genoeg. De track Wings Of Illusion is nu toegevoegd naast enkele nummers in een instrumentale versie en sommige met alleen a capellazang. Het is goed te horen dat zangeres Floor Jansen in dit stadium al zeer talentvol was, maar op de daaropvolgende albums wist ze haar stembereik nog verder te verbeteren. Bovendien slaagde ze erin haar stem nog aanzienlijk te polijsten en te controleren, waardoor ze haar zang naar een nog hoger niveau heeft getild. Mede doordat Mark Jansen, de oprichter van Epica,  ten tijde van dit album nog mee componeerde, mee schreeuwde en mee gruntte is er sprake van herkenning van de muziek van deze beide bands: het bombastische en melodieuze van Epica tegenover het wat meer op metal georiënteerde van het huidige After Forever. De hoofdmoot is aan de harde en donkere kant al druipt bij een nummer als Silence From Afar de emotie en sfeer ervan af, terwijl Beyond Me, een duet met Sharon den Adel, natuurlijk een klassieker is. De tweede cd bevat demo's en sessies van dezelfde nummers als op de eerste schijf. Vooral de zang en de arrangementen klinken wat minder af, maar voor sessies en demo’s is het niveau zeer benijdenswaardig en vormen ze een bewijs van de kwaliteit van de band. De kopers van dit album worden verrast met een prachtig boekwerkje met mooi artwork, foto’s en teksten. Van belang is verder dat ten tijde van het debuut niet Joost van den Broek toetsen speelde, maar Jack Driessen, terwijl Joep Beckers de stokken hanteerde in plaats van André Borgman.

Vanwege de gedwongen time-out van de band is dit een perfecte zoethouder, maar afgezien daarvan is Prison Of Desire een album dat alle liefhebbers van dit genre in hun collectie zouden moeten hebben. Waarschijnlijk onnodig om te vermelden dat After Forever inmiddels onder contract staat bij het Nuclear Blast-label.