PRECIOUS TIME (2006), heruitgave

HUMAN ZOO (2008)
HUMAN ZOO - PRECIOUS TIME

Twee jaar na het verschijnen van het debuutalbum Precious Time vinden de platenmaatschappij en mogelijk ook Human Zoo dat een heruitgave aangevuld met een livetrack, een akoestische versie en een video kennelijk gerechtvaardigd is. De geregeld opduikende naam van Dennis Ward is verantwoordelijk voor de productie. De Duitse formatie Human Zoo, met frontman Thomas Seeburgerwerd in 2004 opgericht in Balingen, de stad van het Bang Your Head Festival. Volgens de bandleden zelf maken zij rock, maar zelf vind ik het nogal gepolijste en weinig originele pomprock en AOR. De uitvoering is overigens meer dan acceptabel en de refreinen hebben een hoog meezinggehalte. De composities leunen echter zwaar op de rockmuziek die in de jaren zeventig en vooral de jaren tachtig werd uitgebracht. Ik vraag me serieus af wie deze schijf zou prefereren boven bands als Rainbow, Foreigner, Journey, Magnum of Styx, bands die naast originaliteit ook een eigen geluid ontwikkelden, iets wat van Human Zoo zeker niet gezegd kan worden. De intro van Give It Up bijvoorbeeld is overduidelijk geleend van King Of Fools van Edguy. De elf songs die op dit debuutalbum staan zijn aardige deuntjes van ruim drie tot ruim vijf minuten, goed worden gezongen door Seeburger die een echte rockstem heeft. Het handelsmerk zou de toevoeging van de saxofoon van Boris Matakovic kunnen zijn, maar zijn bijdragen zijn bescheiden en bepalen amper het geluid van de band.

Hoewel dit schijfje heerlijk wegluistert, komt het niet verder dan een prettig niemendalletje in mijn collectie dat zeker niet tot de klassiekers zal doordringen.