PARTICLES

OSADA VIDA (2013)
OSADA VIDA

Ik was al behoorlijk gecharmeerd van het Poolse gezelschap Osada Vida, maar met dit vierde studioalbum wordt het alleen maar beter. Niet alleen heeft de band zijn instrumentale kwaliteiten weten te behouden, maar mixt men de jazzy invloeden nadrukkelijk met rock, prog en soms wat fusion. Een grote verandering is het feit dat bassist Łukasz Lisiak de zang nu overlaat aan landgenoot Marek Majewski (ex-Acute Mind), waarbij deze nieuwkomer direct al het schrijven van vrijwel alle teksten voor zijn rekening nam. Krachtig, overtuigend, meeslepend en fris klinken de negen composities van dit kwintet met als bonus de speciale cover Master Of Puppets van Metallica, die een geweldige metamorfose heeft ondergaan. De vele jazzy pianoklanken en de fusioninvloeden maken er een totaal ander nummer van. In de eigen composities hoor je Happy The Man (Those Days) terug, maar zeker ook Blue Öyster Cult (BÖC) onder meer in Hard-Boiled Wonderland, maar er zijn ook fragmenten die aan Spock’s Beard doen denken. De prettige stem van Majewski die zich in het middengebied bevindt, is een genot om naar te luisteren. Hij neemt naar mijn gevoel het laatste struikelblok weg om Osada Vida meer internationale potentie te geven. De overige instrumentalisten Bartek Bereska (gitaar), Adam Podzimski (drums), Rafał Paluszek (toetsen) zijn wederom uitstekend op dreef. Het enige minpuntje is de gruntachtige zang in Shut. De melodieuze muziek en de flitsende solo’s waarmee de heren niet zuinig zijn, maken van dit kritische puntje echter een bagatel. David’s Wasp is een degelijk langzaam instrumentaal nummer met een hoofdrol voor Bereska die enkele niet-alledaagse gitaargeluiden laat horen. Er zijn zelfs wat spacerockinvloeden te horen in Until You’re Gone, waarna de voorlaatste track Mighty World alweer uit de speakers schalt: uptempo bombast die mij opnieuw aan BOC doen denken.

Particles is ruim vijftig minuten genieten van stevige muziek die meer dan voldoende raakvlakken heeft met de muziekstijlen die ‘wij’ doorgaans tot onze favorieten rekenen met nog een knallend visitekaartje van gitarist Bereska op de koop toe. Een uitstekende prestatie van deze Polen die met deze cd zeker een breder publiek zullen aanspreken.