PARALLEL LIVES

SECTION A (2006)
SECTION A - PARALLEL LIVES

De Zweedse zanger Andy Engberg en de Deense gitarist-toetsenist Torben Enevoldsen vormen de kern van Section A. Op het debuutalbum The Seventh Sign (2003) was nog een plek ingeruimd voor gastmusici als Derek Sherinian, Andreas Lill en Günther Werno (Vanden Plas). Zij hebben nu  het veld geruimd voor drummer Johan Koleberg en als gastmusicus hoor je onder anderen Mats Olausson (ex-Yngwie Malmsteen). Enevoldsen schreef alle muziek en Engberg zorgde samen met Conny Welén voor het verhaal van het conceptalbum Parallel Lives dat - zoals we van Lion Music kunnen verwachten - in het genre melodieuze, progressieve metal valt. Natuurlijk zijn er tal van aardige en originele momenten op deze cd te horen, zoals het subtiele basspel van gastbassist Pontus Egberg in Hoping For A Miracle, maar het gitaarwerk domineert en de zang van Engberg is krachtig, goed maar ook weer niet wereldschokkend en datzelfde kan gezegd worden van de muziek. Tal van mooie melodieën die lekker in het gehoor liggen, prettig drumwerk met veel groove met vrijwel geen gebruik van de ratelende, dubbele basdrums en spetterende solo’s en riedels van Enevoldsen, geven deze progmetal ook een vleugje AOR en pomprock mee. Voor mijn gevoel heb ik dit type muziek nu langzamerhand zo vaak gehoord dat het wel heel bijzonder moet zijn om nog van mijn stoel te vallen... Ook Parallel Lives is verdienstelijk en aardig gedaan, maar meer ook niet. Speltechnisch en productioneel is er overigens niets op aan te merken en dat geldt ook voor de tijdsduur van zo'n 56 minuten.