OVERNIGHT SENSATION

SONIQ THEATER (2012)
SONIQ THEATER - OVERNIGHT SENSATION

Ik ontvang niet dagelijks een simpel uitgevoerde jewelcase met daarin een cdr, maar naast downloads is dit hét medium waarvoor elektronisch muzikant Alfred Mueller kiest. Mueller draait al jaren mee en beperkt zich voornamelijk tot muziek uit zijn eigen studio. In zijn persoonlijke top tien staan albums als Leftoverture (1976) van Kansas, Keys To Imagination (1986) van Yanni, Selling England By The Pound (1973) van Genesis, 90125 (1983) van Yes en Images And Words (1992) van Dream Theater, albums die je ook in mijn lijstje favorieten zou kunnen aantreffen. Is het dan vreemd dat deze muziek me zeer aanspreekt? Nee, maar verwacht geen overdreven metalinvloeden of muziek die dichter tegen de progressieve rock aanleunt, want de meeste van de elf composities behoren tot het genre van de melodieuze, elektronische muziek (EM). De nummers bevatten een duidelijke structuur, hebben geen overdreven of uitdagende uitstapjes en er is een hoofdrol weggelegd voor orkestrale toetsenpartijen inclusief geluiden die bij de luisteraar de indruk moeten wekken dat er ook een drummer en bassist meespelen. Omdat de muziek evenwichtig en zoetgevooisd van aard is, hoor je ook elementen van melodieuze, slepende symfo. Verder bespeur ik overeenkomsten met het werk van artiesten als Tangerine Dream, Vangelis en Yanni, soms zelfs van Depeche Mode, zoals in de wat meer uptempo track Shake Your Legs met een soort discoritme. En ook op Fun In The Sun, het vrolijke door exotisch natuurschoon beïnvloede nummer, kan gedanst worden. Door de manier waarop Mueller de sequencers gebruikt in Trance Rapid, krijgt dit stuk een 'uptempo Klaus Schulze' signatuur. In Gondwana hoor ik enige stijlverwantschap met Running Up That Hill van Kate Bush

Over het geheel genomen bespeur ik hier en daar ook een vleugje Genesis en dan met name Tony Banks, maar voor het merendeel is Overnight Sensation een buitengwoon aardige, vlotte EM-plaat die liefhebbers van Yanni, de latere Tangerine Dream en andere artiesten als Australis, Psicodreamics of Suzanne Ciani zeker zal bevallen.