OUT OF FOCUS (1971), heruitgave

OUT OF FOCUS (2011)
OUT OF FOCUS

Het befaamde Duitse Kuckuck-label had verscheidene miskende groepen onder zijn vleugels. Enkele daarvan zijn weer herontdekt dankzij Esoteric Recordings. Een van de betere bands is Out Of Focus uit München die underground, psychedelische muziek en jazzelementen combineerde met improvisatie. Voormalige labelbaas Eckart Rahn omschrijft de muziek op Out Of Focus (1971) als een compromis tussen het extreme, amateuristische losse debuutalbum Wake Up! (1970, zie recensie) en het professionele, gepolijste geluid op het derde album Four Letter Monday Afternoon (1972, zie recensie). De zang van Moran Neumüller is niet altijd even sterk, maar het ongedwongen karakter van de muziek vergoedt veel. Zodra hij de saxofoon of de fluit pakt, krijgt de muziek wat meer een jazzy inslag, terwijl andere delen een heerlijke smeltkroes zijn van underground, oersymfo en psychedelische rock. Vooral het orgel van Hennis Herring gaat af en toe heerlijk tekeer. Het duet tussen gitarist Remingius Drechsler en bassist Stephen Wishen is een voorbeeld van iets wat je vooral in de jaren zeventig hoorde, terwijl het lopende basje karakteristiek is voor jazz en bluesmuziek. De tweede track is wat zweverig en langzaam en doet denken aan andere Duitse bands uit die jaren, zoals Novalis en Eloy. Het thema in Whispering is eigenlijk een kwartier lang hetzelfde, maar wordt deels jazzy en deels bluesy uitgesponnen. Het meest psychedelische stuk is Fly Bird Fly. De tweede lange track Television Program doet soms wat aan de vroege muziek van ons eigen Alquin denken, terwijl het orgelspel herinnert aan bands als Atomic Rooster en Rare BirdOut Of Focus is een van de vele interessante albums uit die beginjaren zeventig en een verplichte aanschaf voor liefhebbers van ouderwetse symfo.