OUT TO EVERY NATION

JORN (2004)
JORN - OUT TO EVERY NATION

De blonde Noor Jorn Lande is internationaal een gevierde zanger in zijn genre. Vaak wordt hij vergeleken met het beste wat David Coverdale (ex-Deep Purple, Whitesnake) en Ronnie James Dio (ex-Rainbow, Dio) vocaal presteerden. Hij zong onder meer bij Millennium, Beyond Twilight en de voor velen progliefhebbers bekende band Ark. Vóór zijn huidige werk als frontman bij Masterplan nam Jorn Lande al twee soloalbums op: Starfire (2000) en Worldchanger (2001). Ondanks de uitgebreide tournee met Masterplan heeft hij toch kans gezien om het nieuwe soloalbum Out To Every Nation op te nemen. Bijgestaan door gitarist Jorn Viggo Lofstad, drummer Stian Kristoffersson - beiden van Pagan’s Mind - en bassist Magnus Rosen (Hammer Fall) wordt je met tien tracks ruim drie kwartier overdonderd met muziek in het straatje van Dio en Black Sabbath ten tijde van Dehumanizer (1992), terwijl er ook duidelijke overeenkomsten met Masterplan te horen zijn. Elementen van progmetal en blues larderen dit stevige metalfeest en bevestigen niet alleen dat Lande tot de allerbeste metalzangers behoort, maar ook dat hij in staat is om aansprekende nummers te schrijven. Ook al zijn de inspiratiebronnen voor de hand liggend, muziek kan beter ergens dan nergens op lijken. De heren gastmusici kwijten zich opperbest van hun taak, de productie is degelijk en dan die stem... tja, die stem! Een klasse apart, maar eigenlijk iets te heftig voor liefhebbers van symfonische en progressieve rock. Zelfs de prachtige ballad Behind The Clown kan de kritische muziekliefhebber er wellicht niet van weerhouden zich af te vragen wie er zit te wachten op een kloon van Dio of Coverdale! Voor de liefhebbers is Out To Every Nation een lekkernij; voor anderen een hoop geciviliseerde herrie.