THE ORIGINAL SOUNDTRACK

KARMAFLOW (2015)
KARMAFLOW - THE ORIGINAL SOUNDTRACK

In januari van dit jaar vond in Den Bosch de fantastische introductie plaats van Karmaflow – The Rock Opera Videogame. Het was een zeer theatrale voorstelling met een band en een orkest op het podium en schitterende kostuums; kortom een prachtig spektakel. Vaak is het zo dat een eerste kennismaking met een origineel stuk muziek het meest wordt gewaardeerd. In dit geval was dat bij mij niet anders. Ondanks de grunts van George Oosthoek en het redelijke hoge metalgehalte, vond ik de uitvoeringen schitterend. Vooral Marcela Bovio (Stream Of Passion), musicalactrice Michelle Splietelhof en Dianne van Giersbergen (Xandria, Ex Libris) imponeerden. De stemmen op The Original Soundtrack zijn echter van Tony Kakko (Sonata Arctica), Charlotte Wessels (Delain), Mark Jansen (Epica), Marc Hudson, Simone Simons (Epica), Elize Ryd (Amaranthe), Dani Filth en Lindsay Schoolcraft (beiden Cradle Of Filth). Dit zijn de voornaamste vertolkers van deze rockopera die, zoals gezegd, een erg hoog percentage metal bevat. De opening met het nadrukkelijk aanwezige Metropole Orkest klinkt erg symfonisch, maar daarna volgt het nodige geweld, zowel vocaal als instrumentaal. Het Karmaflow-thema duikt geregeld op in de twaalf tracks, die samen goed zijn voor zo’n drie kwartier muziek. De zoetgevooisde passages gezongen door de diverse dames, worden vrijwel steeds afgewisseld door de grunts of shouts van mannelijke stemmen. De vertolkers op het podium in Den Bosch spraken mij echter meer aan. Ondanks de geboden kwaliteit en de originaliteit van het concept − de combinatie van videogame en rockopera − valt de muziek eigenlijk nét buiten het bestek van een magazine voor progressieve rockmuziek.