OCEANS OF STARLIGHT

OPEROSE (2020)
OPEROSE - OCEANS OF STARLIGHT

Na het debuut Footprints In The Hourglass gooide gitarist Joe McGurk het roer om. Het gevolg daarvan is dat zijn muziek op Oceans Of Starlight nu meer richting metal gaat en commerciëler is. Bovendien heeft hij een andere producer en twee nieuwe bandleden ingehuurd. Sopraan Jennifer Coleman, een dame van wie we met name in de wereld van de klassieke muziek nog meer zullen horen, is wél gebleven en zij toont zich opnieuw een aanwinst voor de muziek die McGurk schreef. Mede door een peiling onder de fans werd ook dit album een conceptalbum met als hoofdpersoon koningin Cleopatra van Egypte. De zeeslag bij Actium wordt voornamelijk belicht, de slag waarin Cleopatra een gevoelige nederlaag leed. Vreemd genoeg wordt in de begeleidende informatie nergens vermeld wie verantwoordelijk is voor de toch zeer belangrijke orkestrale arrangementen, noch wie er piano speelt. De opening is direct bijzonder stevig, compleet met ratelende dubbele basdrums; daarentegen is een track als This Life Of Mine veel symfonischer en nogal sentimenteel. Voor wat de muziek betreft, heeft McGurk met drummer Steve Hauxwell en bassist Mike Bridge een uitstekende ritmetandem gerekruteerd en met de productie van Markus Teske is ook niets mis. Muzikaal gezien zijn er duidelijke overeenkomsten met bands als Amberian Dawn, Nightwish en Stratovarius. Groot verschil met veel bands in dit genre is dat Coleman een dijk van een zangeres is en niet zomaar een aardig ogend zangeresje dat een aantal zanglessen heeft gevolgd. Zij studeerde ‘met genoegen’ af aan het Royal College Of Music in Londen en is fulltime lid van de Vlaanderen Opera, kortom een dame met referenties. In het lange slotstuk laat McGurk zijn voorliefde voor klassieke muziek en prog duidelijk horen. Dat feit en de stem van Jennifer Coleman tillen dit drie kwartier klokkende album ruimschoots boven de middenmoot uit.