OCEAN SOUNDS

IAMTHEMORNING (2018)
IAMTHEMORNING - OCEAN SOUNDS

Het Russische duo Iamthemorning bestaande uit zangeres Marjana Semkina en toetsenist Gleb Kolyadin kreeg via het label Kscope de mogelijkheid om in Noorwegen in de studio Ocean Sounds Recordings dit album op te nemen. Deze opnamestudio is gesitueerd op het westelijke puntje van een eiland aan de westkust van Noorwegen tussen Bergen en Trondheim. Vergezeld van een viertal internationale muzikanten op percussie, viool, bas en cello, werden zowel de audio- als de videosessie live opgenomen. Het album Ocean Sounds is derhalve genoemd naar de plek die dit duo zoveel inspiratie gaf en niet, wat je wellicht zou verwachten met die titel, een ambient en dreutelende cd. Kolyadin toont zich een voortreffelijke pianist op de Yamaha-vleugel en een geconcentreerde muzikale leider, terwijl Semkina zingt met veel passie en een natuurlijk talent. De muziek in de twaalf stukken neigt naar folk, maar op sommige momenten helt ze over naar pop, terwijl in het pianospel ook jazzinvloeden te herkennen zijn. Soms is er enige overeenkomst met de muziek en de zang van Loreena McKennitt. Dit album van Iamthemorning is puur natuur en biedt eindelijk eens muziek die niet bol staat van later toegevoegde effecten en vele lagen overdubs. De laatste track op de blu-ray toont Kolyadin op de vleugel en Semkina die zingt, terwijl ze zichzelf begeleidt op akoestische gitaar. Het visuele deel geeft prachtig weer hoe afgelegen deze studio gelegen is en wat een prachtige zonsopgang en –ondergang je daar kunt beleven. De beelden laten ook goed zien hoe alle betrokken muzikanten volledig op gaan in wat ze spelen. De serene rust en de prima faciliteiten moeten haast wel voor iedere muzikant een bron van inspiratie zijn. De cd en blu-ray Ocean Sounds is een eerlijke en prachtig verzorgde uitgave van dit sympathieke Russische duo.