NOSTRADAMUS - THE FATE OF MAN

KAYAK (2005)
KAYAK Nostradamus - The Fate Of Man

De wederopstanding van Kayak is geen eenmalige aangelegenheid gebleken. In plaats van het podiumcircuit verkoos de band - onder aanvoering van het echtpaar Ton Scherpenzeel en Irene Linders - het theatercircuit. Voor Scherpenzeel, die voor Opus One al diverse (kinder)musicals schreef, lag deze stap voor de hand. Met het album Merlin - Bard Of The Unseen (2003) werd de trend gezet en nu ligt opvolger Nostradamus - The Fate Of Man in mijn cd-speler met ruim 111 minuten muziek van Scherpenzeel en drummer Pim Koopman, waarbij de nadruk op het theatrale zeer duidelijk herkenbaar is, niet alleen in de vormgeving van de personages, maar ook in de muzikale invulling. In plaats van een symfonische rockband lijkt het Kayak van nu veel meer een project, mede gezien de hoeveelheid gastvocalisten en een koor. Bassist Bert Veldkamp heeft om persoonlijke redenen de band verlaten en is live vervangen door de ervaren bassist Jan van Olffen. Naast zanger Bert Heerink en gitarist-zanger Rob Vunderink zijn verder Edward Reekers (ex-Kayak), Monique van der Ster en uiteraard Cindy Oudshoorn te horen. Tevens is een gastrol weggelegd voor zanger Syb van der Ploeg (ex-De Kast). Muzikaal, technisch en compositorisch valt er veel te genieten. Naast het bekende Kayak-geluid en dat van Camel ten tijde van Stationary Traveller (1984), bevat het album ook tal van fragmenten die soms de sfeer van een religieuze bijeenkomst hebben - zoals de koorzang in het begin - of van een accordeon op een verlaten plein. Daarnaast zijn majestueuze, bijna klassieke stukken te horen, afgewisseld met frivole nummers met soms wat folkinvloeden, zoals in Celestial Science en Pagan's Paradise. Met het intrigerende verhaal over de middeleeuwse ziener en geneesheer Nostradamus creëert de band een echte rockmusical. Dat brengt mij tot de opvatting dat ik nog meer op een live-uitvoering op dvd zit te wachten dan op dit dubbele studioalbum. Net als bij Journey To The Centre Of The Earth (1973) van Rick Wakeman past de vertelstem - hoe mooi ook en gelukkig slechts spaarzaam aanwezig- niet echt bij mijn smaak. Natuurlijk staan er buitenaards mooie stukken op deze dubbel-cd, zoals het door piano gedomineerde stuk Save My Wife en de schitterende ballad The Wandering Years. Daarentegen zijn er ook veel passages met een hoge herkenbaarheidsfactor, zoals het door Rob Vunderink gezongen The Inquisition, dat veel weg heeft van Branded (Merlin).

Alles bijeen genomen is Nostradamus - The Fate Of Man een kwalitatief puik stuk werk dat zowel de oude Kayak-fans als liefhebbers van moderne musicals, zoals Les Misérables zal aanspreken. Scherpenzeel en de zijnen bewijzen hiermee dat de overstap van rock naar musical met succes kan worden gemaakt en live zal deze musical ongetwijfeld nog meer tot de verbeelding spreken.