NJORD

LEAVES' EYES (2009)
LEAVES’ EYES - NJORD

Njord is het derde studioalbum van het gothicmetalgezelschap Leaves' Eyes dat wordt aangevoerd door de frêle Liv Kristine. Met haar begeleidingsband Atrocity gaat zij met haar herkenbare stem onverdroten verder op de weg van vervoering van het muziekminnende publiek. In maar liefst acht talen zingt zij vooral over sagen en mythologische onderwerpen. Behalve de band wordt de klassieke inslag nog kracht bijgezet met het bekende Lingua Mortis Orchestra (Rage). De opening is sterk: eerst een stukje volksmuziek, dan wordt het wat heftiger, maar de symfonische elementen blijven de boventoon voeren. De single My Destiny zullen velen al wel op de radio hebben gehoord; het is een goed in het gehoor liggend deuntje. Dan volgen twee stukken met een vergelijkbare signatuur van gothicrock, pop en metal. Een interessante, maar voor mij wat overbodige cover van Scarborough Fair wordt gevolgd door het Epica-achtige Through Your Veins. Het tempo gaat wat omlaag in het mooie symfonische Irish Rain. Northbound had ook van een cd van Stream Of Passion afkomstig kunnen zijn. Ragnorak is stevig maar harmonieus en gaat duidelijk richting (het oude) Nightwish, waarop ook, zoals elders, de grunts en screams van Alexander Krull te horen zijn. De onvermijdelijke ballad heet Morgenland en is betoverend mooi. Net als Delain verstaat Leaves’ Eyes de kunst om pakkende popliedjes te voorzien van een metalarrangement. Froyas Theme, het langste nummer dat wat weg heeft van het vroegere werk van Within Temptation is ook het laatste. Liv gebruikt haar sopraanstem hier geregeld en doet haar best om mystiek en lieftallig over te komen. Echt veel kracht heeft ze niet, maar uitstraling des te meer en alle tracks zijn voorzien van smaakvolle arrangementen. Het geheel klinkt even bombastisch als harmonieus en al zijn de composities goed doordacht, qua stijl lijkt de muziek wel heel erg op die van de genoemde namen, waardoor je toch soms een beetje het idee van een eenheidsworst krijgt.

Njord is een heel aardig album maar wat mij betreft nog geen baanbrekende topper.