NIGHTWISH - ON TRACK, EVERY ALBUM, EVERY SONG

McMURDO, SIMON (2023)
McMURDO, SIMON - NIGHTWISH: ON TRACK, EVERY ALBUM, EVERY TRACK

Simon McMurdo is van origine een blogger en reviewer, maar hij heeft wel een opleiding afgerond in de Engelse taal en in creatief schrijven. Al vanaf zijn tienerjaren is hij verzot op metal en begon hij de succesvolle podcast The Podcast And The Pendulum, waarmee hij fans in meer dan zestig landen bereikte. In zijn verhaal over Nightwish bespreekt hij elke track die de Finse band heeft opgenomen op een album, als B-kant van een single of als bonustrack, zelfs covers. Elke song wordt door hem tot in detail ontleed en van het nodige commentaar voorzien, als was hij een muzikale patholoog. Met grote regelmaat haalt hij citaten aan van vooral componist Tuomas Holopainen, maar ook van andere bandleden. Hij maakt daarbij gebruik van een groot aantal bronnen. Zelfs compilaties en live-albums worden besproken. Door geregeld terug te blikken vanuit een latere periode op een bepaald nummer, geeft hij wat extra informatie over verschillende nummers. Zo zegt hij bijvoorbeeld dat Tarja Turunen, de voormalige zangeres van Nightwish, tijdens haar solo-optredens nooit een door Nightwish live gespeelde song in haar setlist opnam. Het is grappig dat de schrijver nog steeds de sterk geromantiseerde versie van de entree van Floor Jansen bij de band vermeldt, terwijl aan het begin van de bewuste tournee al duidelijk was dat zangeres Anette Olzon het tweede deel van de tournee niet zou meedoen vanwege haar zwangerschap. Ook beschrijft hij de triomf van Floor op Wacken. Tuomas Holopainen is het kloppende hart van Nightwish, de man die vrijwel alle muziek en teksten aanlevert en zijn inspiratie put uit eigen ervaringen, gebeurtenissen, films en vooral boeken. McMurdo’s overzicht geeft veel inzicht en door de talrijke details is dit een zeer lezenswaardig boek geworden.