A NIGHT TO REMEMBER, dvd

EVERGREY (2004)
EVERGREY - A NIGHT TO REMEMBER

Over A Night To Remember, de eerste dvd van de Zweedse metalband Evergrey, kan ik kort zijn. Het is een prima 'the best of' van zanger-gitarist Tom S. Englund en zijn mannen. De dvd beschikt over een goede geluidskwaliteit en een volle zaal in Göteborg met een aanstekelijk, enthousiast publiek. De tracklist is exact dezelfde als van de dubbel-cd met dezelfde titel. De muziek is erg heavy en weinig symfonisch, maar ze staat als een huis. De tweede dvd The Shocking Truth, die verkrijgbaar is als een 'limited edition', bevat een zestal videoclips: het mooie, rustige For Every Tear That Falls, het wat meer progressief getinte The Masterplan, I’m Sorry - dat ik een van de meest aansprekende nummers vind met zware orkestraties en fraaie melodieuze passages - en verder het stevige, maar toch ook weer enigszins symfonische Blinded, de wat minder originele clip van A Touch Of Blessing en ten slotte - voor de tweede keer - een liveversie van More Than Ever. Verder vind je uitgebreide gesprekken met alle bandleden over hun muzikale achtergrond en over Evergrey, terwijl men ook in gaat op de gebruikte instrumenten en apparatuur. De dvd sluit af met tal van beelden uit de diverse periodes van de band met alle wisselende bezettingen. Daarbij komen uiteraard beelden uit de opnamestudio’s voorbij, impressies van verschillende tournees en als laatste de voorbereidingen voor de dvd-opnamen. Al met al is A NIght To Remember een hard, maar wel compleet overzicht van zowel de muziek als de bandleden.