NETWORK

SAGA (2004)
SAGA Network

Network verschijnt ongewoon snel na Marathon (2003) en twee dvd's! Maar het is echt zo en Saga koppelt er direct weer een Europese tournee aan vast. Zoals gebruikelijk wordt de helft van alle concerten in Duitsland gegeven, maar ook twee in Nederland. Een aantal nummers op het album gaat over de gigantische invloed van de media op de mens. Het album opent sterk met fraai toetsenwerk en een zeer gevoelig zingende Michael Sadler totdat de bekende Saga-loopjes je wakker schudden. Ook de tweede track Keep It Reel is lekker stevig met mooi toetsenwerk, een wat ronkender bas dan we gewend zijn en rauw klinkende drums. Vervolgens gaan we een tikje retro naar de jaren tachtig met I’m Back om vervolgens bij twee absolute hoogtepunten aan te komen: twee ballads om je oren bij af te likken. Voor mij behoren die tot het beste uit het oeuvre van Saga. Een nummer met hitpotentie à la On The Loose heet Don’t Look Now met de enige gitaarsolo die op dit album voorkomt. Uit dezelfde periode, althans qua gelijkenis, stamt Live At Five dat de sensatiejournalistiek hekelt. Back Where We Started is van hetzelfde laken een pak, maar dan met solozang van Jim GilmourDe piano luidt het derde rustpunt Believe in, alweer zo’n prachtige ballad. De afsluiter is wat apart. Eerst een wat monotoon dreunend stukje, dan de bekende loopjes en orkestrale toetsen, vervolgens een tempowisseling en in de aanloop naar een tweede eind van Don’t Be Late mag Christian Simpson even laten horen wat hij allemaal op zijn drumstel kan. Alles bijeen is Network een strak album vrijwel zonder gitaar- of toetsensolo's, toch wat hol klinkend en met - voor mijn smaak - niet altijd sprankelend drumwerk. Met name die twee laatste punten maken van dit nieuwe album gewoon een goed album, maar geen klassieker dit keer!