THE MYSTERY OF TIME

AVANTASIA (2013)
AVANTASIA

Edguy-frontman Tobias Sammet heeft met The Mystery Of Time, voorzien van schitterend artwork van de hand van oude meester Rodney Matthews (Thin Lizzy, Magnum, Asia, Allen/Lande), opnieuw een prestatie van formaat geleverd. Zijn project Avantasia loopt uitstekend en mede daardoor is het wat stil rond Edguy. Sammet pakte dit keer nog grootser uit, zodat zijn rockopera nog meer bombast en gewicht kreeg. Samen met een zestigkoppig orkest, dat zijn diensten ook bewees bij onder meer Rammstein, zijn de tien tracks goed voor een uur luisterplezier. De productie is als vanouds in handen van Sascha Paeth en die staat borg voor een volvet geluid. Naast muzikanten Sascha Paeth (gitaar), Miro (toetsen) en Sammet zelf (bas), strikte hij Russell Gilbrook, de huidige drummer van Uriah Heep, en de gitaristen Bruce Kulick, Oliver Hartmann en ‘onze eigen’ Arjen Lucassen. Natuurlijk doet er weer een keur aan bekende zangers mee, zoals Cloudy Yang, Bob Catley (Magnum), Eric Martin (Mr. Big), Michael Kiske, Biff Byford (Saxon), Ronnie Atkins (Pretty Maids) en de overbekende Joe Lynn Turner (ex-Rainbow, ex-Yngwie Malmsteen). Sammet heeft weer heerlijke meezingrefreintjes bedacht en veel mooie muziek die varieert van powermetal tot prachtig atmosferisch en subtiel symfonisch werk. Verder voeren spetterende gitaarsolo’s de boventoon en uiteraard zingt Sammet met zijn karakteristieke, wat hese stem het hoogste lied.

Direct nadat The Mystery Of Time was uitgekomen, scoorde het in diverse landen al hoge noteringen op de hitlijsten en dat benadrukt dat er wel degelijk ook commerciële potentie voor dit genre is, ondanks het gebrek aan radioaandacht. De twee epics van ruim tien minuten staan bol van de progressieve elementen en deze cd is dan ook een meer dan een waardige opvolger van The Wicked Symphony / Angel of Babylon.