MUSIC FOR THE NIGHT DRIVERS

WAVE (2024)
WAVE - MUSIC FOR THE NIGHT DRIVERS

Het centrale duo in het Poolse gezelschap Wave zijn Marcin Wrona (zang, gitaar) en multi-instrumentalist Artur Ramiączek. Music For The Night Drivers biedt een vrij relaxt mengelmoesje van ‘late nite jazz’, elektronische ambient muziek, zoete popmuziek en hier en daar een enkel progressief elementje. De negen nummers zijn goed voor zo’n 53 minuten muziek die heerlijk rustig weg kabbelt. De stem van Wrona is prettig en herinnert qua sfeer aan zangstemmen van bijvoorbeeld Roland Orzabal (Tears For Fears) en Gary Daly (China Crisis). De teksten zijn niet hoogdravend maar worden wel in heel correct Engels gezongen, terwijl de arrangementen getuigen van vakmanschap. Echt instrumentale hoogstandjes zul je niet horen op dit album dat het uitdrukkelijk van sfeer, nostalgie en melancholie moet hebben. Persoonlijk zou ik een dergelijk album liever niet beluisteren bij een nachtelijke autorit, omdat het risico bestaat dat je in slaap gesust wordt. Het is veel veiliger om het album in je ligstoel te beluisteren met een lekker drankje erbij! Het nummer In, dat ruim tien minuten klokt, heeft een behoorlijk lange jazzy passage met een belangrijke gastrol voor een wollig klinkende trompet. De muziekliefhebber die dit plaatje aanschaft, kan echoënde gitaren, een vaak fretloze bas en veel pianoklanken verwachten. De laatste geheel instrumentale track Return, zou niet hebben misstaan op een album van China Crisis. Alles bijeen is Music For The Night Drivers een heel aardig album, maar niet een waarvan ik verwacht dat het spectaculaire verkopen zal weten te behalen.