IN MOTION

MR. FASTFINGER (2012)
MR. FASTFINGER

In Motion is het tweede soloalbum van de Finse gitarist, componist, producer en cartoonist Mika Tyyskä alias Mr. Fastfinger. In twaalf composities etaleert hij hier zijn vingervlugheid. Hij wordt bijgestaan door Kalle Katz (toetsen), Lasse Rantanen (bas) en Thomas Törnroos (drums). Gastrollen zijn weggelegd voor enkele mij onbekende namen, maar ook voor niemand minder dan Jordan Rudess (Dream Theater). Het album opent met een rocker: simpele basis, lekkere solo's en dat geldt ook voor een track als Beach Turtles. Er staan ook melodieuze, enigszins progressieve tracks op In Motion, zoals Lost World en Mountain Mover met wat Rush-invloeden. De eerstgenoemde track bevat veel variatie in stijl, tempo en gebruikte gitaarklanken. Het nummer met Rudess is Super Sinister; het klinkt inderdaad wat donker met oosterse invloeden. De solo's van Rudess klinken bijna als een vervormde gitaar en zijn zoals gewoonlijk onnavolgbaar flitsend. Op de gesproken teksten in Motion Beat - een combinatie van metal met wat funk - praat Mika's gitaar bijna mee. Dan volgt een kort stukje enigszins in de stijl van Fleetwood Mac's Albatross. Evenals het rustige Breathe zijn dit de mooie rustpuntjes op het album. Het overwegend ingetogen en melodieuze Little Wind heeft een fraaie opbouw. Daemons And Ghouls begint spookachtig waarna het shreddergeweld losbarst; Thunderpantz is uit hetzelfde hout gesneden. Galardeerd met wat didgeridooklanken eindigt In Motion sereen en melodieus als een bruisende rivier die via een grote delta uitmondt in een onmetelijke oceaan. Een aardig album met ruimschoots voldoende vakmanschap en snelheid. Toch blijft het probleem van instrumentale albums dat ze niet constant boeien. Er zijn inmiddels veel gitaargoden te bewonderen, maar Mr. Fastfinger is er beslist een aan wie je niet voorbij kunt gaan, vooral niet omdat hij goed naar gitaristen als Joe Satriani heeft geluisterd.