MONDAY MORNING APOCALYPSE

EVERGREY (2006)
EVERGREY - MONDAY MORNING APOCALYPSE

Monday Morning Apocalypse is het zesde studioalbum in ruim zeven jaar van de Zweedse groep Evergrey onder aanvoering van zanger, gitarist Tom Englund. Daarnaast namen de Zweden in 2005 nog een dvd annex dubbel-cd op. Een behoorlijk productief gezelschap dus met nu eindelijk een bezetting die stabiel lijkt te zijn. Het nieuwe album bevat twaalf nieuwe nummers verdeeld over drie kwartier en het werd geproduceerd door Sanken Sandquist en Stefan Glaumann, de mannen die ook de knoppen bedienen bij Rammstein, Bon Jovi en Def Leppard. De cd klinkt dan ook als een klok. De muzikale stijl is stevige metal, enigszins melodieus door de orkestraties, maar ondanks de bombast en de diverse tempowisselingen blijft de hoofdmoot hard en gitaar gedomineerd. Veelvuldig wordt Englunds toch al hese stem vervormd, wat mij persoonlijk niet zo aanstaat. Het feit dat naast Englund nu ook, of zelfs vooral Henrik Danhage zich met de composities schijnt te hebben bemoeid heeft muzikaal niet bijzonder veel veranderd, behoudens de nog flitsender gitaarpartijen. Veel pakkende melodielijnen, dat zeker, maar het geheel is en blijft snoeihard. De obligate maar wel aardige ballad Till Dagmar is het enige rustpunt naast de spaarzame, rustiger tussenstukjes en de bonustrack Closure, een lief deuntje met Englund begeleid door piano. Een nummer als I Should is een voorbeeld van de combinatie meezinger, subtiel en snoeihard. Hoewel er vast lezers zijn die er anders over denken, vind ik dit zesde album geen vooruitgang ten opzichte van bijvoorbeeld Recreation Day (2003).