Beyond God is een nieuwe naam in het Nederlandse female fronted metalgenre, maar eigenlijk al een ouder project van drummer Ferry Guns, die zijn orkestraties als beginpunt voor de composities nam. Samen met gitarist Twan Smolders en bassist Lukasz Kubaszak werd de basis gelegd voor het debuutalbum A Moment Of Black, maar optreden werd pas mogelijk met de komst van zangeres Meryl Foreman, die de elf composities kleur geeft. Meryls stem is geen echte sopraan, maar komt daarbij wel enigszins in de buurt. Ze heeft een wat zwoel stemgeluid met een mooi vibrato, maar omdat ze weinig varieert, kan ik een gevoel van ‘ja, nu heb ik het wel gehoord’ niet onderdrukken. De dubbele basdrums, het geregeld gebruik van overgangen met een halve noot verschil en de vaak dichtgemetselde muziek maken dat dit op zich aardige debuut voor mij niet de plaat van het jaar zal worden. Qua stijl beweegt de muziek van Beyond God zich meer richting pop dan richting metal. De arrangementen bevatten wel degelijk klassieke invloeden, maar daarbij moet je vooral aan kerkelijke muziek denken. Nocturne is, zoals vaak het geval is met ballads, een van de sterkste tracks met een belangrijke rol voor piano en orkestrale begeleiding. Toch belicht deze cd weer een ander gebied van het genre en het is daarom beslist een gezelschap met mogelijkheden. Een kritische producer met kennis van zaken zou de band naar een hoger niveau kunnen tillen.