MIRACLE

ANI LO PROJEKT (2011)
ANI LO PROJEKT - MIRACLE

De Bulgaarse Ani Lozanova werd geboren in Duitsland, maar zij verhuisde later naar Sofia. Zij werd daar aangenomen op de Music Academy en ze heeft al jaren een eigen band. Haar hobby's zijn fitness en het verzamelen van tatoeages en als vrouw van 36 mag ze er qua uiterlijk absoluut zijn. Dat is helaas vaak de enige kwaliteit van dames in female fronted metalbands, ook al zijn er uitzonderingen. In dit geval laat Lozanova horen ook te kunnen zingen al is haar stem niet wereldschokkend te noemen. Een aardige mezzosopraan die het vaak van meerstemmige zang moet hebben. In sommige tracks lijkt haar stem verdacht veel op een mannenstem, zoals in Slip Away. De composities zijn vrijwel allemaal van anderen, waarbij vooral de naam van oude bekende Ian Parry opduikt. Zijn invloed is absoluut herkenbaar op dit album en een aantal nummers is qua stijl vergelijkbaar met Parry's Consortium. De muzikanten uit eigen land zijn Konstantin Dinev (drums), Kalin Zhechev (toetsen), Vladimir Todorov (gitaar) en op enkele nummers Straho (bas). Dat deze mannen kunnen spelen, wordt al na een paar noten duidelijk. Het arrangemant in het nummer Give In To Me, gepend door ene Michael Jackson met Bill Bottrell, is een knipoog naar Nightwish. Op sommige sites wordt de muziek omschreven als 'prograssive metal' - jawel, met een a! - maar symfonische metal zou beter passen. Het is rock en metal en de bombastische arrangementen geven deze stevige, maar wel melodieuze muziek een symfonisch tintje. De synth in duet met de gitaar in What You Sow Is What You Reap mag er zijn. Ani Lo Projekt is een gedegen gothicmetalband uit Oost-Europa en door de compositorische inbreng van Parry stijgt dit album boven de middelmaat uit. De laatste track is een akoestische versie van de eerste, waarbij Lozanova de zang deelt met Ian Parry begeleidt door Kalin Zechevs vleugel.