A MIDSUMMER'S NIGHT DREAM (1970), heruitgave

OBERON (2021)
OBERON - A MIDSUMMER'S NIGHT DREAM

Soms krijg je als recensent muziek voorgeschoteld waarvan je de relatie met deze website niet zo scherp ziet zitten. A Midsummer’s Night Dream van Oberon is zo’n voorbeeld. Het album is ultra zeldzaam als lp, want het was in 1971 een zelf-gefinancierde plaat van een aantal Engelse studenten, die elkaar al van hun schoolperiode kenden. Deze Oberon is dus een andere dan het Noorse Oberon of de metalband uit Sydney. De eigen composities van de heren worden aangevuld met wat klassieke stukjes en met folkklassiekers als Summertime. Ook de openingstrack Nottamun Town, tevens bekend van Fairport Convention, is zo’n zogeheten ‘traditional’. Het overgrote deel van de muziek wordt vertolkt door gitaar, bas, fluit, viool en percussie terwijl op een enkel nummer zang te horen is. Als extra zit er een live album bij waarvan de nummers grotendeels door dezelfde bezetting worden gespeeld. Wederom een klassieke traditional in de vorm van een instrumentale versie van Scarborough Fair. De muziek doet me wat aan het Nederlandse Fungus denken of aan Fairport Convention zonder Sandy Denny, maar heeft niets te maken met wat ‘wij’ als symfonisch of progressief beschouwen. Deze heruitgave is een prachtig digibook dat - zeker voor die tijd - een gedurfd experiment was om zelf een lp te financieren. Er zijn er destijds slechts 99 geperst! Het feit dat het gezelschap geen platencontract kreeg aangeboden, zegt uiteraard ook wel iets en de leden van de band gingen dan ook hun eigen weg na het opnemen van A Midsummer’s Night Dream. Een stukje folkgeschiedenis is nu weer beschikbaar en dat is voor de liefhebbers geweldig nieuws.