MIDNIGHT RISING

OCEANS OF NIGHT (2014)
OCEANS OF NIGHT

De derde schijf van het duo Scott Oliva en Scott Mosher onder de naam Oceans Of Night is een feit. Mosher was verantwoordelijk voor het schrijven van de tien tracks op Midnight Rising, inclusief een bonustrack waarop Stephanie Warrens stem te horen is. Mosher bespeelt gitaren, toetsen en bas; geen computerdrums dit keer, dus reden voor enig optimisme. Helaas klinken de drums van Alan Smithee eigenlijk net zo rampzalig: vreselijk hol, eenzelfde brij van geluid en weinig sprankelend. Erg jammer, want zanger Oliva, die wat stem betreft aan Ray Alder (Fates Warning) en Zak Stevens (Savatage) doet denken, is met zijn langzame vibratie en zijn vocale overtuiging een goede zanger. Vooral zijn hese fluisterstem in het titelstuk is een leuke vondst. Mosher is een bekwame gitarist en ook zijn toetsensolo’s zijn prettig om naar te luisteren. Sommige introotjes en instrumentale delen kunnen er ruimschoots mee door, al zijn de ambient stukken, zoals in het lange Gone Forever, veelal verdrongen door wat steviger materiaal. De thema’s zijn over het algemeen toegankelijk en niet te hoogdravend, zodat de stijl meer richting symfonische metal gaat dan prog. Gast Vivien Lalu doet met zijn gitaarsolo’s ook nog een duit in het zakje. In de nummers The Haunted Mind en Is This Who We Are lijkt het gebodene overigens wel heel erg op Fates Warning. Geen wonder eigenlijk, want Joey Vera, die onder anderen bekend is als bassist van Fates Warning, deed de mix en de mastering. Hij heeft echter niet kunnen bewerkstelligen dat dit album boven de kwalificatie ‘heel aardig’ uitstijgt.