MEMORIES ARE NEW, boxset

SUPERSISTER (2000)
SUPERSISTER - MEMORIES ARE NEW

De boxset Memories Are New bevat het complete studiowerk van Supersister inclusief bonusmateriaal! Baanbrekende tracks als She Was Naked prijken op dit fraaie overzicht van een van Nederlands meest experimentele gezelschappen van eind jaren zestig en beginjaren zeventig, de periode waarin progressieve en symfonische (rock)muziek werd ‘uitgevonden’. In het begin vierde frivoliteit hoogtij bij de als schoolband begonnen groep die bestond uit Robert Jan Stips (zang, toetsen), Maarten Vrolijk (drums), Sacha van Geest (zang, fluit) en Ron van Eck (basgitaar). De muziek bestond grotendeels uit nummers die we nu progressief noemen al neigen tracks als Higher en Radio meer naar popmuziek en hoor je behalve klassieke stukjes ook wel ‘popie-jopiemuziek’. Referenties aan Soft Machine en Caravan zijn zeker niet ten onrechte, maar na het opstappen van Van Geest en Vrolijk klinkt Iskander (1973), geïnspireerd door Alexander de Grote, nog meer als Soft Machine en schuift de muziek op richting jazzrock met minder extravagante passages. De originele naam van Supersister, Sweet Okay Supersister wordt gebruikt voor het laatste album Spiral Staircase (1974) met daarin elementen van volksliedjes en kermismuziek. Door de terugkeer van Van Geest wordt de oorspronkelijke frivoliteit met humoristische trekjes weer samengebracht in een vreemde, maar kwalitatief niet hoogstaande plaat. Stips gaat vervolgens naar Golden Earring en via een uitstapje naar Sweet d’Buster van saxofonist Bertus Borgers naar The Nits om daar zijn onmiskenbare talenten te etaleren. Hij mag worden beschouwd als een van ’s lands belangrijkste innovatieve componisten. Op de bonus-cd staat WOW live en de singles. Toch indrukwekkend wat deze mannen in die paar jaar gemaakt hebben. Zeker de eerste drie albums Present From Nancy (1970), To The Highest Bidder (1971) en Pudding En Gisteren (1972) zijn echte klassiekers. Spijtig genoeg is een reünie niet meer mogelijk, want in juli 2001 overleed Sacha van Geest en in juli 2011 Ron van Eck. De muziek zal echter blijven voortleven!