MAXIMUM OVERLOAD

DRAGONFORCE (2014)
DRAGONFORCE - MAXIMUM OVERLOAD

Een jaar of wat geleden wekte DragonForce, de ‘speedkings of symphonic powermetal’, nog de indruk meer uitdagende en wat langere songs te willen opnemen, maar op het onlangs verschenen Maximum Overload, met nieuwe zanger Marc Hudson, zoekt de band het toch weer in pakkende songs met een duidelijke structuur. Voorheen werden de albums geproduceerd door Karl Groom in The Thin Ice Studio’s, maar nu is Jens Bogren, van onder meer Opeth en Symphony X, de producer. Bogren laat zijn invloed meteen gelden, want je hoort muziek die weliswaar supersnel wordt gespeeld, maar die eigenlijk gewoon uit een verzameling aardige rocksongs bestaat. Met de wat overbodige cover Ring Of Fire schaart de band zich in een rijtje met bands als Stratovarius, Time Requiem, Ring Of Fire, Queensrÿche en Freedom Call. Er is zeker sprake van de nodige rustpuntjes en aandacht voor aardige orkestraties en toetsenarrangementen, maar door de veelvuldig gebruikte dubbele basdrums, de strak ratelende bas en twee sologitaristen die van wanten weten, valt dit album in de categorie powermetal. Hudson heeft een heldere stem met een enorm bereik, althans in de studio; alleen in de eerste track zijn wat grunts te horen. In tracks als Three Hammers en The Sun Is Dead hoor je ‘normale’ drumpartijen en krijgen de toetsen wat meer ruimte. De meezingrefreintjes en aardige koortjes volgen elkaar in hoog tempo op. Ik heb de band ooit live gezien en al ging het mij wat te snel, ik was diep onder de indruk van wat de heren toentertijd live konden waarmaken. Maximum Overload is een album met opzwepende muziek, gespeeld en gezongen door klassemuzikanten: een prima prestatie van deze Britse band die al weer twaalf jaar bestaat.

De promo verwijst naar meer informatie op de EarMusic-site, maar die bleek bij het aanleveren van deze recensie nog niet beschikbaar te zijn.