MARATHON

SAGA (2003)
SAGA -  MARATHON

Marathon is het vijftiende studioalbum van de Canadese symforockgroep Saga die, naar ik aanneem, geen nadere introductie behoeft en dit jaar ruim 25 jaar bestaat. Routiniers dus. Het beproefde concept van de eerste vier albums en van Full Circle (1999) en House Of Cards (2001), wordt op dit album voortgezet onder het motto: never change a winning team! Marathon bevat geen grote verrassingen, geen onverwachte experimenten, maar wel kwaliteit die groeit naarmate het schijfje vaker in de speler vertoeft. De ruim 51 minuten zijn opgedeeld in elf stukken in de typische Saga-stijl. Bombast - vooral de gitaarriffs van Ian Crichton - en de synchroon gespeelde toetsen- en gitaarloopjes komen weer in talrijke variaties langs. Michael Sadler wiens stem niets aan kracht lijkt te hebben ingeboet, zingt veelvuldig 'dubbel' met een octaaf verschil en soms ‘door de telefoon’. Vette, stuwende drums en tijdens de sublieme, maar niet overtrokken gitaarsolo’s, hoor je lekker swingend baswerk en loepzuiver toetsenwerk. Samen met de kristalhelder productie zijn dat de kenmerken van de weliswaar niet vernieuwende, maar de o zo herkenbare, solide en pakkende composities. Natuurlijk zijn er de aanvullingen op de zogeheten Chapters, namelijk 12, 14 en 16, respectievelijk You Know I Know, Street Of Gold en Worlds Apart. De laatste is het slotstuk en voor mij tevens het hoogtepunt van deze cd. Rise And Shine heeft een Stranglers-achtig begin en het album bevat twee mooie ballads: Breathing Lessons en The Blind Side Of Your Heart. Verder hoor je fraaie overgangen en tempowisselingen, zoals in Return To Forever. Al met al is Marathon een verplichte aanschaf voor de fans van Saga en een aanrader voor mensen die van melodieuze rock houden!