LOVE & OTHER MYSTERIES

HENSLEY, KEN (2012)
Ken Hensley

Dat Ken Hensley, de voormalige toetsenist, gitarist en componist van Uriah Heep, uit het dal gekropen is, waarin hij zich tijdens een groot deel van de jaren tachtig en negentig bevond, zal menigeen bekend zijn. Met zijn band Live Fire nam hij in 2011 het album Faster op, de opvolger van Blood On The Highway, dat echter aan mijn aandacht is ontsnapt. Love & Other Mysteries is volgens Hensley een zeer persoonlijk en emotioneel album geworden. Naast zijn eigen zang komen we bijdragen tegen van Glenn Hughes, Santra Salkova, Sarah Rope, Irene Fornicari en Roberto TirantiDe tien composities klokken samen nog geen veertig minuten en dat is volgens de huidige maatstaven tamelijk kort. De glorietijden van Uriah Heep zijn ver te zoeken en in plaats van ouderwetse progrock hoor je gepolijste popsongs met een beetje classic rockinvloeden. Zoete arrangementen, een ingetogen Hensley en net als op veel van zijn eerdere albums, zijn het allemaal korte nummer die tekstueel een duidelijke boodschap brengen met liefde en relatie als sleutelwoorden. De oude rot weet natuurlijk precies hoe hij goede songs moet schrijven, koortjes moet arrangeren en pakkende muziek moet maken. Ook productioneel valt er weinig op deze cd aan te merken. Hensley wordt ondersteund door een handvol muzikanten en een strijkje uit zijn nieuwe vaderland Spanje. Het ontbreken van Hensleys karakteristieke stem geeft het album een projectmatig karakter en hoewel er niets mis met de muziek, klinkt het me allemaal te zoetsappig in de oren en zijn er weinig nummers die beklijven. Om Hensley nummers van Uriah Heep te horen spelen, blijft echter een belevenis en daar richt ik me dan maar op.