LIVE AT TRADING BOUNDARIES

LEER, THIJS VAN (2015)
THIJS VAN LEER - LIVE AT TRADING BOUNDARIES

Oktober 2013: het eerste akoestische optreden van Sir Thijs van Leer in Trading Boundaries, Sussex, Groot-Brittannië werd een daverend succes. Live At Trading Boundaries is alleen al een aanschaf waard vanwege de fabelachtig mooie hoes ontworpen door Roger Dean, het prachtige boekje met wat aantekeningen van muziekstukken die voor Thijs belangrijk zijn geweest en vooral veel foto’s uit een ver verleden. In het publiek zitten onder anderen Pierre van der Linden en Menno Gootjes (beiden Focus). Die laatste werd na enig aandringen overgehaald om met Van Leer samen op het podium te verschijnen met een in allerijl geleende gitaar met vijf in plaats van zes snaren. Het gevolg was de schitterende eerste schijf Focus On The Acoustic, eigenlijk ‘the best of’ uit dit optreden dat als bonus was bedoeld, met zeer smaakvolle uitvoeringen van de Focus-klassiekers House Of The King, Sylvia, Focus I, III en VII en subliem gitaarspel van Gootjes. Van Leer fluit, speelt piano − vaak tegelijk! − en hij zingt. Op de tweede en derde cd vertelt Thijs over zijn carrière en zijn inspiratiebronnen en hij speelt daarbij, vooral op de vleugel, knap uitgevoerde stukjes. Een van de hoogtepunten is Thijs’ interpretatie van Jimmy Webbs MacArthur Park. Op enkele nummers speelt Gootjes mee; die nummers staan alle op de cd Focus On The Acoustic en op één nummer zingt Van Leers huidige levenspartner Anne-Lies Lommen mee. Live At Trading Boundaries is het fraaie resultaat van een samenwerking tussen Van Leer en Dean en, mede door de bijdragen van Menno Gootjes, is het een juweel van een akoestische cd.