LIVE AT THE ROCKEFELLER MUSIC HALL

LEPROUS (2016)
LEPROUS - LIVE AT THE ROCKEFELLER MUSIC HALL

De eerste officiële liveregistratie van de Noorse proggers van Leprous is een feit. Live At The Rockefeller Music Hall is een krap anderhalf uur durend maar zinderend concert, opgenomen op 4 juni 2016 in Oslo. De dvd is aangevuld met wat clips, ‘behind the scenes’ en wat wollige amateurbeelden vanuit diezelfde hal, maar dan dertien jaar eerder. Daarop is Einar Solberg veel actiever als toetsenist, terwijl hij zich nu veel meer concentreert op de zang. Het was een thuiswedstrijd, want Leprous komt uit Oslo. Het publiek wordt verwend met grote schermen achter de band die tal van videoproducties laten zien. Die beelden leiden wat af van de band, want de vijf heren presteren geweldig maar als kijkspel boeit het nauwelijks. De eigen songs worden met grote overmacht live vertolkt, waarbij vooral zanger-toetsenman Solberg imponeert, niet zozeer met zijn vaak eenhandig bespeelde keyboard, maar wel met zijn vocale fratsen. Ook gitarist Tod Oddmund Suhrke is er al vijftien jaar bij en tweede gitarist Øystein Landsverk speelt ook alweer elf jaar bij Leprous. Nieuw is drummer Baard Kolstad die het fantastisch doet. Bassist Simen Daniel Børven is een sessiemuzikant, maar op het podium lijkt hij een volwaardig bandlid. Halverwege de show verschijnt er even een danseres. De beperkte rustpunten zijn onderdelen van enkele nummers. Voor het overige betreft het een opzwepende show met goed uitgewerkte, vaak gecompliceerde composities die het van kundige interactie tussen instrumenten en zang moeten hebben en zeker niet van indrukwekkende solo’s. Dat gezegd hebbende laat Landsverk zo nu en dan wel horen uitstekend te kunnen soleren. In de toegift speelt voormalig drummer Andersen mee, evenals violist Aase en er is een prominente rol weggelegd voor gitarist Ihsahn die met zijn oorverdovende grunts het geheel nog in een zwaarder hoekje drukt. Leprous bevestigt met deze dvd, die ook als 3lp, 2cd en 2cd/dvd verkrijgbaar is, de uitstekende reputatie als liveband, maar de niet altijd even toegankelijke muziek moet je wel liggen.