LIVE IN THE REAL WORLD

STREAM OF PASSION (2006)
STREAM OF PASSION - LIVE IN THE REAL WORLD

Binnen een jaar heeft Arjen Lucassen (Ayreon, Star One) niet alleen een studioalbum uitgebracht met zijn nieuwe band, maar nu dus ook een dubbel-cd met dvd getiteld Live In The Real World. Het concert was het laatste van de eerste Europese tournee van Stream Of Passion en en de dvd is, evenals die van Star One, opgenomen in Lucky & Co in Rijssen. Zoals te verwachten is het geluid van de drie schijfjes uitstekend in zowel 2.0 als 5.1, maar dit keer zijn wel veel meer camera’s ingezet. De show is prima opgenomen en de beelden zijn evenwichtig en rustig en vooral gefocust op de bandleden. Opvallend is dat de band slechts iets meer dan de helft van het debuutalbum speelt en daarnaast een behoorlijk aantal nummers uit de Ayreon- en Star One-periode en zelfs een klein stukje van AmbeonDe tracklist bevat onder meer Computer Eyes, Day One, Day Eleven en Valley Of The Queens. Een van toegiften is een ode aan een van de vele inspiratiebronnen van Lucassen, namelijk Led Zeppelin. De kenners weten inmiddels dat Arjen de meeste sologitaarpartijen gunt aan de knappe Zweedse lerares Lori Linstruth, die echter nadrukkelijk in de stijl van de meester speelt. Terwijl Davy Mickers (drums) en Johan van Stratum (bas) - het ritmetandem afkomstig uit de Tilburgse rockacademie - excelleren, stelen de zusjes Marcela en Diana Bovio de show; Marcela met haar fluwelen stem en verdienstelijk vioolspel en Diana met een perfecte tweede stem en haar presentatie. Ook support act Damian Wilson heeft een prima gastrol in de krachtige uitvoeringen van The Castle Hall en Into The Black HoleDe smaakvolle arrangementen, waarbij zelfs ook toetsenist Alejandro Millán zijn vocale mogelijkheden kan etaleren, zijn karakteristiek voor de degelijke voorbereiding. Arjen Lucassen schuwt ditmaal de vocale bijdragen in onder meer Pain niet, en dus is er volop variatie. De extra’s op de dvd zijn een dagboek van de tournee, een fotogalerij, de clip van Out In The Real World en hoe het nummer is gemaakt een een aardige 'behind the scenes’.

Live In The Real World is een zeer verdienstelijke dvd, zeker gezien het ontbreken van budgetten zoals Yes, Nightwish of Pink Floyd die ter beschikking hebben. Als Marcela Bovio om een applaus vraagt voor de ‘maginificent musicians on stage’, doet zij dat volkomen terecht en dat applaus verdient zij zelf ook ten volle. Zij die er bij waren kunnen dat beamen.