LIVE INVASION

FREEDOM CALL (2004)
FREEDOM CALL - LIVE INVASION

Het Duitse Freedom Call, onder aanvoering van zanger, gitarist en toetsenist Chris Bay, timmert aardig aan de weg. In het Mekka van de melodieuze powermetal verwerft de band steeds meer populariteit. Men stond al in het voorprogramma van onder meer Edguy, Hammer Fall, Angra en Blind Guardian. Als je dan weet dat Dan Zimmermann ook drummer is bij Gamma Ray en dat Cede Dupont ook snarenvirtuoos is bij Symphorce, dan is kwaliteit verzekerd. Verder vinden we Ilker Ersin op bas en gitaar en Nils Neumann op toetsen. Voor de prijs van een enkele cd krijgt de koper van Live Invasion dertien livetracks op cd 1, en op cd 2 de alleen in Frankrijk en Japan uitgebrachte ep Taragon. Daarop staan vijf tracks, waaronder de covers Dancing With Tears In My Eyes van UltravoxDr. Stein van Helloween en Hiroshima van Wishful Thinking. De geluidskwaliteit is voor een livealbum alleszins acceptabel. De muziek heeft erg veel weg van die van bands als Rhapsody, Kamelot en Helloween, maar is een vleugje melodieuzer en dus is er een hoofdrol weggelegd voor (samen)zang en gitaar. Naast de niet overheersende dubbele basdrums, vliegen de koortjes, orkestraties en symfonische passages je om de oren, zodat er een goed evenwicht ontstaat tussen metal en de klassiek-symfonische invloeden. De zang is te vergelijken met die van Joacim Cans (Hammer Fall): vrij hoog, helder en met een mooi timbre. De drie studioalbums Stairway To Fairyland (1999), Crystal Empire (2000) en Eternity (2002) zijn evenwichtig vertegenwoordigd.

De tracks op cd2, zoals Warriors Of Light, in het begin zwaar beïnvloed door Queen (We Will Rock You), zijn alle in hetzelfde genre, de covers zijn prima en het juweeltje heet Kingdom Come. Live Invasion bevat machtige Duitse bombast. Voor liefhebbers een ‘must’, voor nieuwsgierigen een zeer prettige kennismaking.