LIVE WITH THE CURSE

EDEN'S CURSE (2015)
EDEN'S CURSE - LIVE WITH THE CURSE

Na negen jaar, diverse bezettingswisselingen en vier studioalbums, leek voor Eden’s Curse de tijd rijp om een livealbum uit te brengen. Met de nieuwe, prima zanger Nikola Mijic en de als enige overgebleven componist Paul Logue (bas), presenteert het internationale vijftal een bloemlezing uit zijn studiowerk voor een geëngageerd publiek in Glasgow, Schotland. Op deze dubbelaar staan negentien songs en een gitaarsolo, samen goed voor zo’n honderd minuten progmetal. Daarbij dient te worden aangetekend dat de progcomponent niet overheersend is, in tegenstelling tot het gitaarwerk van Thorsten Koehne, die juist zeer nadrukkelijk aanwezig is. De ene snelle riedel na de andere volgen elkaar in hoog tempo op. Verbluffend knap, dat wel, maar ook erg vermoeiend en na één cd te hebben beluisterd, verlangde ik toch echt naar iets anders. Mijic houdt zich met zijn krachtige, heldere stem en zijn forse bereik live uitstekend staande. De opnamen dateren van november 2014 en zijn van goede kwaliteit, maar erg puur en dus wat ongepolijst. Ze doen evenwel recht aan de kwaliteiten van de muzikanten, want − dat moge duidelijk zijn − daaraan mankeert weinig tot niets. Ondanks de vele gitaarsolo’s bewijzen de andere drie instrumentalisten hun klasse doordat zij toch een lekker ‘vol’ geluid handhaven. Eden’s Curse heeft in het voorprogramma gestaan van Stratovarius en Dream Theater en dat geeft al aan in welk genre je de muziek moet plaatsen en bovendien, dat de band de nodige potentie bezit. Ondanks het enthousiasme van band en publiek, vraag ik me echter af of een dubbel livealbum wel een geschikte keuze was. Mogelijk zou het opnieuw opnemen van eerdere studioalbums met Nikola Mijic een betere optie zijn geweest. De tijd zal het uitwijzen. Persoonlijk zal ik deze liveregistratie die ik kwalificeer als ‘heel aardig’ definitief opbergen, want hoe recht voor zijn raap en rauw dit concert ook is, ik prefereer toch het betere, uitgebalanceerde studiowerk.