LIVE AT THE BICENTENNIAL

GENTLE GIANT (2014)
GENTLE GIANT - LIVE AT THE BICENTENNIAL

Bijna veertig jaar na het bewuste concert dat het tot een zeskoppige formatie uitgedunde Gentle Giant (GG) gaf in het Calderone Theater in Hempstead, USA, zijn de opnamen voor een radio-uitzending teruggevonden. Ondanks de niet opzienbarende, maar acceptabele geluidskwaliteit en het feit dat niet de hele show kon worden opgenomen, werd het geheel toch goed genoeg bevonden om alsnog uit te brengen. Zeker nu Three Friends onder leiding van voormalig gitarist Gary Green de legende levend houdt, lijkt er inderdaad veel voor te zeggen, want de belangstelling voor GG is nog steeds volop aanwezig. Een uitstekend bij stem zijnde Derek Shulman presenteert de band die geweldig op dreef is. GG in topvorm en zonder gekunstelde verbeteringen is een bewijs van de klasse van de individuele muzikanten. De setlist is jammer genoeg voor tweederde dezelfde als die op het officiële livealbum Playing The Fool (1977). De nummers die daar niet op staan, zijn achtereenvolgens Interview, Give It Back en Timing. Vooral het op reggaemuziek geïnspireerde Give It Back staat op weinig andere albums en bootlegs. Timing wordt tijdens dit optreden uitgesponnen tot een wat langdradig nummer met een minuten durende vioolsolo van Ray Shulman, die niet altijd even zuiver klinkt en evenmin kan boeien in mijn beleving. Freehand, de laatste track met een flitsende gitaarsolo van Green, is een ‘all time favourite’ van menig GG-liefhebber. Tijdens diezelfde tournee is onder meer de oorspronkelijke bootleg Artistically Cryme opgenomen in Zweden, van dubieuze origine dus, en net als vergelijkbare livealbums met een zeer matige geluidskwaliteit, maar wel met de volledige show. In dat opzicht is dit zoveelste livealbum wel een uitschieter in de goede richting. Eeuwig zonde dat de band ter ziele gegaan is en dat er geen fatsoenlijke liveopnamen zijn uit de periode 1972-1974. Wie weet komen die ook nog eens boven water. Hopelijk komt Three Friends ooit met op GG geïnspireerde nieuwe muziek!