LIVE AND UNLEASHED

PAVLOV'S DOG (2010)
PAVLOV’S DOG - LIVE AND UNLEASHED

Maar liefst 36 jaar na het uiteenvallen van een van de meest opvallende progpopgroepen uit de jaren zeventig, is er dan eindelijk Live And Unleashed, het eerste officiële livealbum van Pavlov's Dog. Over de lengte valt niet te klagen, want het tijdens Europese concerten in 2009 Europa opgenomen album duurt maar liefst zo'n 76 minuten. Het debuutalbum Pampered Menial (1974) is vertegenwoordigd met vier nummers, het tweede album At The Sound Of The Bell (1976) met slechts één en de overige nummers komen van Third (1977), Lost in America (1990), Echo & Boo (2010) en van David Surkamps soloalbum Dancing On The Edge Of A Teacup (2007). Van de originele bezetting zijn alleen Surkamp (zang, gitaar) en Mike Safron (drums) nog actief in de band, die verder is aangevuld met violiste Abbie Hainz, gitarist Bill Franco, toetsenist Nicholas Schlueter, bassist Rick Steiling en uiteraard Surkamps vrouw Sara (zang,gitaar). De geluidskwaliteit is redelijk, maar de instrumenten en dan met name de gitaar zijn niet altijd loepzuiver gestemd, terwijl Surkamps stem helaas alleen in het laag vergelijkbaar is met de snel vibrerende falsetstem van weleer. De vergelijking met Geddy Lee (Rush) gaat enigszins op: Surkamps stem is een stuk milder, minder scherp en hoog, maar evenals Lee kan hij nog prima zingen. Wel tracht hij soms zijn stem te forceren door te schreeuwen om zo lange uithalen te vermijden. Het gitaarwerk is wat pittiger dan op de oude albums; het klinkt moderner, maar tegelijkertijd ook minder origineel. Het symfonische karakter is soms in de orkestraties te horen, maar eigenlijk maakt Pavlov's Dog anno nu gewoon rockmuziek. Een song als Theme From Subway Sue komt gelukkig wel heel redelijk uit de verf al is het einde wat kakofonisch. Door de viool van Hainz lijkt de muziek soms wat op Kansas.

Persoonlijk had ik liever een goed opgepoetst live-optreden uit de jaren zeventig gehad, maar bij gebrek aan liveopnamen is dit album een aardige zoethouder. Het bijzondere is er echter af en ik betwijfel of Pavlov's Dog ooit voet aan de grond krijgt in Nederland en daarbuiten.