LIVE IN AMERICA

JORN (2007)
JORN - LIVE IN AMERICA

Progressief? Nee, niet echt. Symfonisch dan? Nee, zeker niet. Live In America bevat onvervalste hardrock, maar omdat Jorn Lande tot de allerbeste metalzangers behoort, is dit album toch een recensie waard op deze website. Dit concert, het eerste van Jorn in Amerika, werd gegeven tijdens het zevende progpowerfestival in Atlanta, op 16 september 2007; het werd eerder al op cd uitgebracht. Behalve eigen nummers, vooral van zijn meest recente albums als The Duke en Out To Every Nation, hoor je solo’s van drummer Willy Bendiksen en gitarist Jörn Viggo Lofstad. Slechts op vier tracks zijn wat toetsen te horen, zoals op Godless And Wicked door Lasse Finbräten. Dit nummer heeft ook een gastdrummer, namelijk Stian Kristoffersen die een aantal nummers blijft zitten onder meer tijdens de Masterplan-cover Soulburn. De meest symfonische track is het gitaargeweld van Tore Moren met begeleiding van toetsen in Devilbird. Daarnaast is er met Perfect Strangers een eerbetoon aan een van Landes grootste inspiratiebronnen, namelijk Deep Purple, en hommages aan zijn grootste voorbeelden waar het zangers betreft, te weten Ronnie James Dio (Straight Through The Heart) en natuurlijk David Coverdale met een uitgebreide Whitesnake-medley met daarin onder meer Here I Go Again en Give Me All Your LoveHet camerawerk met slechts enkele camera's is goed, maar sober. De beelden zijn rustig, scherp en ter afwisseling soms in wat schimmige, grijze tinten. Qua show is het allemaal niet wereldschokkend, maar de geluidskwaliteit en de synchronisatie zijn uitstekend. Live In America is twee uur top hardrock oude stijl, maar in een nieuw jasje. Jorn Lande behoort tot de groten!