LIVE AT THE ACROPOLIS

YANNI (1994)
YANNI - LIVE AT THE ACROPOLIS

De van origine Griekse toetsenist Yanni is inmiddels wereldwijd een bekende artiest. Na zijn studie psychologie in Minnesota in de jaren zeventig koos hij voor muziek. Zijn debuut Optimystique (1984) bleef nog onopgemerkt, maar de opvolgers Keys To Imagination (1986), Out Of Silence (1987), Chameleon Days (1988) en Niki Nana (1989), bleven dat zeker niet. Samen met het album Dare To Dream (1992) vormen zij het werk waaruit de georkestreerde versies live ten gehore werden gebracht in de ongeëvenaarde setting van het antieke Herod Atticus Theater In Athene. Aan de voet van de berg waarop de restanten van de fameuze Akropolis-tempel staat, gaf Yanni samen met The London Philharmonic Orchestra en zijn band, waarin onder anderen ooit de elektronisch musicus Bradley Joseph speelde, een memorabel concert dat wereldwijd goed bleek voor een miljoenenverkoop, vooral in zijn ‘nieuwe’ vaderland. Zijn melodieën die onder meer gebruikt zijn bij de Olympische Spelen en voor British Airways, zijn overbekend. Yanni speelt op deze liveplaat voornamelijk piano en brengt zijn werk in een totaal nieuw, klassiek getint arrangement. Daarbij hoor je zowel het orkest als de band en er worden diverse uitstapjes gemaakt richting folk, maar zeker ook naar de jazz met Jean-Luc Ponty-achtig vioolwerk en een lekker ‘lopend’ basje. Je kunt stellen dat het succes van deze man en dit concert waarschijnlijk geleid heeft tot de mogelijkheden om live te spelen in de Chinese Verboden Stad, dus nog voor Jean-Michel Jarre dat deed, en in de Indiase Taj Mahal, waar hij voor miljoenenpubliek optrad. Natuurlijk heeft hij na zijn wat gedurfde en avontuurlijke beginperiode de kans op wereldwijd succes met beide handen aangegrepen en is hij een iets commerciëlere koers gaan varen, zonder evenwel zijn typische eigen stijl met een flinke dosis Griekse folklore, geweld aan te doen. Gemeten aan zijn succes behoort Yanni in het rijtje van Tangerine Dream, Kraftwerk, Jarre, Vangelis en Klaus Schulze thuis. Met die constatering is meteen duidelijk waarom het album Live At The Acropolis, dat ook verkrijgbaar is op dvd, bij de categorie verplichte aanschaf hoort!