LIVE '75

JACK BRUCE BAND (2003)
JACK BRUCE BAND

De carrière van Jack Bruce is vooral indrukwekkend door de grote tijdspanne van en de variatie in zijn werk. Natuurlijk is hij vooral bekend als bassist-zanger van Cream, maar ook solo heeft Bruce schitterende dingen gedaan. Nadat het beroemde trio van The Cream, bestaande uit gitarist Eric Clapton, Jack Bruce en drummer Ginger Baker uiteenviel, begon hij zijn eigen band. Tijdens dit 'vergeten' concert van 1 juni 1975 in Manchester werd Bruce bijgestaan door Mick Taylor (gitaar, ex-Rolling Stones), Bruce Gary (drums), Carla Bley (Mellotron, synths) en Ronnie Leahy (piano, synths). De matige opnamen zijn wonderbaarlijk goed opgepoetst. De eerste cd opent met Can You Follow?, een pianostuk met zang waarnaar ook de fraaie boxset is vernoemd, die werd uitgebracht in 2008. De zang is vaak wat schreeuwerig en de langdurige improvisaties zijn niet steeds even spannend, soms zelfs kakofonisch en naar mijn smaak te experimenteel. Hier en daar zitten er wel wat progressieve stukjes in, vooral als de synth of de Mellotron worden ingezet, zoals onder meer in Spirit. Het overgrote deel van de muziek bevat naast rock ook elementen uit folk, blues en jazz. Smiles en Grins bevat een lange bassolo maar zodra de Mellotron invalt, wordt het nummer veel beter. Ook is het beste werk van Mick Taylor op deze track te horen. De dubbel-cd wordt afgesloten met de oude bekende Sunshine Of Your Love dat echter niet kan tippen aan de uitvoering van Cream. Vooral de zang is erg matig, maar de solo's op orgel en synth zijn daarentegen wel weer aardig. Het is zeker voor de fans een goede zaak dat deze concertregistratie uit 1975 gered is.