LIQUID LIVE

BLIND EGO (2017)
BLIND EGO - LIQUID LIVE

Kalle Wallner, de gitarist van RPWL, is met zijn soloproject Blind Ego goed bezig. Een tournee met een echte band na de release van Liquid (2016) leek een uitstekende gelegenheid om een livealbum annex dvd op te nemen. De live-cd is op een regenachtige dag opgenomen in de fameuze Loreley (Koblenz, Duitsland). Van de tien tracks zijn er maar liefst zeven afkomstig van Blind Ego’s laatste album Liquid. Van de overige drie zijn er twee van Mirror (2007) en een van Numb (2009). Sebastian Harnack (Sylvan) op bas en bassynthesizer en Michael Schwager op drums vormen een heerlijke, hechte ritmesectie, Julian Kellner (Dante) is veel meer dan een gemiddelde tweede gitarist en zanger Scott Balaban bewijst overtuigend een meer dan uitstekende en inspirerende frontman te zijn. De geluidskwaliteit is bijzonder goed en het mooie van dit album is dat Blind Ego nu echt als een band klinkt en niet als een project. De songs worden verbluffend energiek en feilloos gebracht met een speels gemak waar menige band jaloers op zou zijn. De dvd is opgenomen in zaal Logo te Hamburg op 20 januari 2017 en is via het label integraal te bekijken. Ook dit concert is een klasse-uitvoering, maar qua publieke belangstelling leek mij het concert in Cultuurpodium Boerderij beter bezocht. Het nummer What If − eveneens van Liquid − staat wel op de dvd, maar niet op de cd. Blackened wordt in Hamburg uitgevoerd met gastzanger Arno Menses (Subsignal). Hear My Voice Out There bevat een ouderwets gitaarduel tussen de heren Wallner en Kellner. Voor een beschrijving van de muziek verwijs ik naar mijn recensie van Liquid op deze website. De dvd is − ik zou bijna zeggen uiteraard − niet met twintig camera’s opgenomen en de show is qua aankleding en extra’s erg sober. De beelden zijn echter rustig, scherp en helder maar beperkt voor wat betreft de camerastandpunten. De muziek staat als een huis en in deze bezetting biedt Blind Ego zeker een product met toegevoegde waarde.