THE LION'S DREAM

SCHERPENZEEL, TON (2013)
TON SCHERPENZEEL

The Lion’s Dream is een zeer persoonlijk document van Ton Scherpenzeel, een man die zichzelf al lang niet meer hoeft te bewijzen. Hij is een begenadigd toetsenist en componist die onder meer in Camel speelde. Scherpenzeel componeerde tal van werken voor Youp van ‘t Hek, schreef muziek voor musicals en hij leidt tot op de dag van vandaag Kayak. Na bijna dertig jaar is er een nieuw soloalbum waarop hij zelf zingt en muzikaal nadrukkelijk teruggrijpt naar de Middeleeuwen. En dat in een tijd dat er veel progrock te beluisteren valt, is op zijn zachtst gezegd opvallend. Scherpenzeel maakt gebruikt van ‘akoestische’ percussie en speelt in een ingetogen stijl. Gastrollen zijn weggelegd voor fluitiste Annet Visser (Flairck) en Rens van der Zalm die onder meer viool speelt. De mooie samenzang komt mede tot stand door Marjolein Teepen en Brian de Graeve (Silhouette). The Lion’s Dream klinkt niet zo folkloristisch als Blackmore’s Night, maar de volksmuziek klinkt wel nadrukkelijk door op dit 45 minuten durende album. Scherpenzeels omfloerste kopstem is karakteristiek, maar zoals hij zelf altijd stelde: ik ben geen zanger. Gewoon jezelf eens kunnen uitleven en compromisloos iets opnemen, is iets wat hij al jaren wilde en wat hij nu uiteindelijk heeft gedaan. En met verve! Hoewel de muziek nauwelijks enige relatie heeft met Kayak, staan er wel drie nummers op die oorspronkelijk op Kayak-albums zijn verschenen, uiteraard in een totaal ander arrangement. Voor kenners is de componist Scherpenzeel duidelijk herkenbaar aan bepaalde melodielijnen en overgangen. Met in totaal vijftien tracks, waarvan vier instrumentaal, doet Scherpenzeel in folkstijl hetzelfde als Thijs van Leer ooit deed met Introspection: je andere muzikale kant verkennen. Het album bevat gepolijste, zoetgevooisde muziek en al vind ik de zang niet het sterkste punt, de melodietjes zijn buitengewoon vriendelijk, soms frivool, dan weer warm en melancholiek. The Lion’s Dream is een onverwacht, maar zeer aangenaam album van een van Nederlands meest begaafde componisten van symfonische popmuziek.