LIGHTS…CAMERA…SQUAD!, dvd

COSMOSQUAD (2008)
COSMOSQUAD - LIGHTS…CAMERA…SQUAD!

Op 18 oktober 2007 gaven de heren Jeff Kollman (gitaar), Christopher Maloney (bas) en Shane Gaalaas (drums) van Cosmosquad een sterk staaltje instrumentale muziek ten beste op het Musicians Institute in Californië. Natuurlijk moeten deze mannen hun instrument wel beheersen, anders zou het al snel een niet te genieten brij zijn geworden op deze dvd. Gelukkig hadden de heren er die avond ook veel zin in. Vermoedelijk zijn ze in de studio progressiever dan live, want op hun studioalbums zitten ook toetsenpartijen. Veel nummers van deze set, die ongeveer vijf kwartier duurt, komt van het laatste album Acid Test (2007). De muziek hangt een beetje tussen verschillende stijlen in. Er zijn zeker bluesinvloeden van met name Stevie Ray Vaughan te bespeuren, maar ook (hard)rock en funk. Soms doet de muziek denken aan het trio Bozzio, Levin, Stevens en een enkele keer aan Rush als Cosmosquad een instrumentaal stuk speelt. Al met al is Lights...Camera...Squad! best een gevarieerde dvd, maar toch overwegend vrij stevig. De drie instrumentalisten worden redelijk evenwichtig in beeld gebracht waardoor het raffinement en de speltechniek uitstekend worden belicht. Al staat deze muziek ver van wat we beschouwen als 'echte prog', ik heb toch met plezier naar deze dvd gekeken. Als extra’s zijn een fotogalerij, een kort gesprek met Kollman en uitleg over zijn gitaarcollectie toegevoegd.

Op de site www.cosmosquad.com zijn nog meer extra’s te downloaden: 20 minuten interviews en 25 minuten live werk in Japan (2008).