THE LIFE AND TIMES OF SCROOGE

HOLOPAINEN, TUOMAS (2014)
TUOMAS HOLOPAINEN 0- THE LIFE AND TIMES OF SCROOGE

Het meesterbrein achter het succes van Nightwish is ontegenzeggelijk Tuomas Holopainen. Deze Finse componist, toetsenist en arrangeur brengt nu zijn eerste solowerk uit met teksten die gebaseerd zijn op de roman van Don Rosa getiteld The Life And Times Of Scrooge McDuck. Hierin wordt het verhaal van Scrooge verteld vanaf zijn jeugd in het 19e eeuwse Schotland tot zijn avonturen in de jaren vijftig van de vorige eeuw. De sfeer en orkestraties zijn heel goed herkenbaar als die van Nightwish, want ook nu kreeg Holopainen hulp van Pip Williams. Muzikaal zijn invloeden te bespeuren van Enya, James Newton Howard en Michael Nyman, terwijl het geheel vaak klinkt als een rustige versie van Nightwish vergelijkbaar met een nummer als Amaranth. Klassieke invloeden en volksliedjes maken het geheel tot een zeer genoeglijk luisteruurtje. Naast Troy Donockley (ex-Iona) is gastvocalist Tony Kakko (Sonata Arctica) te horen, die hier bewijst dat hij ook gewoon goed kan zingen als hij zijn hoog gegrepen fratsen achterwege laat. Verder horen we de zangeressen Johanna Kurkela, Johanna Livanainen en de Schot Alan Reid (Battlefield Band). Ook het Londense koor de Metro Voices en het ‘London Orchestra’ maken deel uit van dit album, terwijl er ook rollen zijn toebedeeld aan de didgeridoo, de viool, de banjo en de mondharmonica. Hieruit is af te leiden dat de muziek redelijk ver af staat van de stevige metal die Nightwish normaliter aan de geluidsdragers toevertrouwt. Holopainen verwezenlijkt met dit uit tien nummers bestaande solowerk een lang gekoesterde wens en hij gaat verder op de weg die hij met de film Imaginaerum al was op gegaan. Hij bewijst zijn klasse en zijn talent om ook zeer melodieuze popmuziek te kunnen componeren die grenst aan wat je van een puike soundtrack zou verwachten. Ook al zijn sommige stukjes zeer herkenbaar van Nightwish, zeker in een melancholieke bui is dit album een verademing te midden van al het power-, prog- en female fronted-metal geweld dat ik doorgaans mag bespreken. Dit album zal zeker tot mijn favorieten van 2014 behoren.