LEVIATHAN III

THERION (2023)
THERION - LEVIATHAN III

Therion timmert al ruim 35 jaar aan de weg die moet leiden naar de ultieme synthese tussen symfonische metal en klassieke operamuziek. Met Leviathan III completeert bedenker Chris Johnsson de trilogie die met het kronkelende zeemonster Leviathan begon in 2020. De elf nieuwe tracks getuigen wederom van de verbluffende kwaliteiten van Johnsson als componist en arrangeur. Het samenstellen van de orkestraties en de koorpartijen, zoals op genoemde albums, is beslist geen kleine opgave. Het derde deel van de trilogie is wellicht wat zwaarder en donkerder dan beide voorgangers, maar Leviathan III is wel een bevestiging dat de wortels van Johnsson in de doommetal nog niet helemaal verdwenen zijn. Naast koor, orkest en gastvocalisten bestaat de band uit een vaste kern: drummer Sami Karppinen, bassist Nalle ‘Grizzly’ Påhlsson, snarenvirtuoos Christian Vidal en zanger Thomas Vikström die voor het overgrote deel de mannelijke zang voor zijn rekening neemt. De formidabele sopraan Lori Lewis, die in 2020 het verdienstelijke soloalbum Carina Romanus uitbracht, doet de meeste solozang voor het vrouwelijke deel. Het album bevat nog meer variatie dan de beide voorgangers, want de muziek gaat van melodieuze darkmetal naar akoestische stukjes met invloeden uit Iberische folklore. Zo is de opening Ninkigal behoorlijk stevig en compleet met hese ‘growls’, maar begint het tweede nummer Ruler Of Tamag – de Turkse god van de onderwereld – met akoestisch gitaarspel. Naast Engels is er ook zang in het Turks, Spaans en sommige teksten zijn zelfs in het Latijn. In die teksten worden diverse goden en demonen bezongen. Voorwaar geen alledaagse simpele kost dus! Behalve de wat rauwere stukken, waarvan enkele met werkelijk verbluffende gitaarsolo’s van Vidal, zijn er veel prachtige symfonische fragmenten met bombastische koorzang en vocale hoogstandjes. Verder hoor je tal van wisselingen in stijl, tempi en in de gezongen talen. Deze combinatie maakt Therion volstrekt uniek. Het zou mooi zijn als de trilogie ook nog een keer als complete boxset zou worden uitgebracht. Nu maar afwachten of Therion volgend jaar ook in ons land optreedt, want de concerten waren steevast van zeer hoge kwaliteit!