THE LEGACY TOUR 2022

RENAISSANCE (2023)
RENAISSANCE - THE LEGACY TOUR 2022

Het enig overgebleven lid van de succesvolle bezetting van de jaren zeventig van de Britse symfonische rockband Renaissance, is zangeres Annie Haslam. Zij wilde haar 75ste verjaardag het liefst vieren met een prachtig concert compleet met kamerorkest. Haar hartenwens ging op 21 oktober 2022 in vervulling in het Keswick Theatre, Glenside PA USA. Samen met de huidige bezetting van de band, die al enkele jaren bestaat met als grote steunpilaar toetsenman en arrangeur Rave Tesar, brengt zij op The Legacy Tour 2022 uiteraard songs van Renaissance, maar ook van haar solowerk en juist dat maakt deze dubbel-cd extra interessant. Maar liefst vijf songs van verschillende soloalbums prijken op dit dubbelalbum dat in totaal twaalf stukken telt. Behalve klassiekers als Running Hard en Carpet Of The Sun, worden ook zelden gespeelde nummers van het album Novella (1977), zoals The Captive Heart en The Sisters ten gehore gebracht. Met een lengte van bijna tachtig minuten, vraag ik me af of dit concert niet op een enkele cd had gekund, maar wellicht ligt hier een commercieel belang aan ten grondslag. De stem van Annie Haslam is voor een vrouw van 75 meer dan voortreffelijk te noemen, zij het een fractie minder stabiel dan in haar gloriejaren. De uitvoeringen van de songs met dit kamerorkest zijn prachtig en ik kan mij haar enthousiasme goed voorstellen. Wijlen gitarist Michael Dunford zou trots geweest zijn! Het basgeluid van Jon Camp van destijds blijf ik echter wel missen. Desondanks is The Legacy Tour 2022 een prima document dat niet alleen voor de fans een mooie toevoeging in de collectie is. Het kunstwerk op de hoes is zoals gewoonlijk van Annie zelf, maar persoonlijk vind ik dat niet een van haar beste. Op haar website anniehaslam.com zijn echt meer aansprekende kunstwerken te vinden!