LAWS OF MOTION

OPPOSING MOTION (2013)

Vier bekende sessiemuzikanten uit Engeland en Frankrijk vonden elkaar en brengen met Laws Of Motion hun eerste volledige album uit na de positief ontvangen ep The Illustration. Opposing Motion bestaat uit Ludovic Desa (zang), Joe McGurk (gitaar), David Deplanche (bas) en Kevin Deplanche (drums). Wie de toetsen of de orkestraties voor zijn rekening neemt, wordt in de bijgeleverde informatie niet duidelijk. Vast staat wel dat de gitaar het solerende instrument bij uitstek is met veel klassieke loopjes. De download op mijn pc klinkt wat hol en blikkerig en de gitaar wat schel. De muziek komt aardig overeen met die van Pagan’s Mind. Desa heeft een wat kleurloze stem die ook qua bereik niet echt imposant is en bovendien uitstraling en kracht mist. Door de klassieke invloeden is deze progmetal best te pruimen, maar wereldschokkende, vernieuwende of anderszins schokkende zaken hoef je niet te verwachten. Instrumentaal is het ruim voldoende wat de heren hebben opgenomen en ook compositorisch is er echt wel aandacht aan besteed. Ook zijn er voldoende rustpuntjes tussen de wat steviger stukken. Las Lagrimas Del Diablo bijvoorbeeld is een mooie ballad met akoestische gitaar en symfonische orkestraties en ook de titeltrack is een prettig en rustig symfonisch stuk. Het album sluit af met het bijna tien minuten klokkende The Fallen Opera, een stuk vol afwisseling.

Een alleszins acceptabel album dus, maar de minpunten lijken mij toch de onevenwichtige productie, het gemis van een krachtig stemgeluid en het zoveelste album in een wel zeer uitgebreid verkend genre.