KING OF PERSIA

SYMPHONICITY (2016)
SYMPHONICITY - KING OF PERSIA

De Tjechisch-Slowaaks-Duitse formatie Symphonity treedt in de voetsporen van bands als Stratovarius, Symphony X, Avantasia en soms van Rhapsody. De tien tracks op King Of Persia variëren in lengte van krap drie tot ruim negen minuten en dat betekent dat er ruimte is voor wat progressieve invloeden. De zangpartijen worden verdeeld tussen Olaf Hayer en Herbie Langhans en beide heren laten horen de muziek uitstekend te kunnen aanvullen. A Farewell That Wasn’t Meant To Be is een mooie ballad, zo ook het semi-akoestische Siren Call. Als klap op de vuurpijl volgt een derde rustig stuk, namelijk het instrumentale Out Of This World, met fabelachtig gitaarspel van Libor Křivák. De orkestraties geven het geheel een symfonisch tintje en toetsenist Ivo Hofmann speelt diverse smaakvolle passages op de piano, waaruit zijn gedegen klassieke scholing blijkt. Van de oprichters is alleen Křivák (gitaar) over. Drummer Martin Škaroupka en bassist Ronnie König laten horen topmuzikanten te zijn. Het enige minpuntje zou kunnen zijn, dat verrassende composities ontbreken, want hoewel veel van de zeer verzorgde muziek melodieus en neoklassiek over komt, is originaliteit niet het sterkste punt. Het gedegen vakmanschap en de spetterende solo’s kunnen een geregeld opduikend ‘déjà vu-gevoel’ niet onderdrukken. In de begeleidende informatie noemt men Thunderstone en Dionysus, de band van Olaf Hayer, hoewel ik door de neoklassieke stukjes eerder aan Artension moet denken. In vergelijking met de laatste albums van genoemde artiesten kan King Of Persia moeiteloos meekomen en dat houdt in dat deze formatie, die oorspronkelijk als Otter en vervolgens als Nemesis door het muzikale leven ging, een prima prestatie heeft geleverd. Het album werd opgenomen in de gerenommeerde Gate Studio te Wolfsburg waar in het verleden onder meer albums van Rhapsody, Edguy, After Forever en Angra geproduceerd zijn.