De mini-cd King Of Fools van Edguy was de voorbode van het in 2004 uitgebrachte zesde studioalbum Hellfire Club. Naast de titeltrack met hitpotentie - zoals bij onze oosterburen en in Oostenrijk inderdaad het geval bleek te zijn - staan er vier nummers op die niet op Hellfire Club verschenen. Behalve het opvullertje Life And Times Of A Bonustrack, staan er drie prima nummers op in het welbekende genre ‘AOR meets melodic metal’. Tobias Sammet, ook actief bij AINA, brein achter Avantasia en de onbetwiste frontman en belangrijkste componist van Edguy, schudt de ene na de andere melodieuze en stevige song uit zijn mouw. Mede dankzij de productie van het team van Sascha Paeth en gedragen door toetsen en zelfs een echt orkest, zijn er duidelijke overeenkomsten met Kamelot. Zo’n nummer is bijvoorbeeld New Age Messiah, een uptempo track met een pompende bas, stevige riffs en meerstemmige, orkestrale en pakkende refreinen. Ook is er een potentieel meezingstuk voor live-optredens aanwezig. Verwijzingen naar landgenoot Axel Rudi Pell vind je terug in The Savage Union, terwijl Holy Water symfonisch begint, maar door de zware riffs en het beukende baswerk weer uit die sfeer wordt getrokken. De ruim zestien minuten durende mediatrack over Edguy in de studio is een aardige aanvulling. Hoewel ik vind dat ook deze nummers prima klinken, sluipt er toch het gevaar in van te grote herkenbaarheid en eenheidsworst. Hellfire Club zal moeten uitwijzen of Edguy dat gevaar het hoofd kan bieden.