Bezig baasje Clive Nolan (Arena, Pendragon, Shadowland, Casino, Caamora, solo) was ook in de jaren negentig zeer actief. Naast muziek voor Shadowland en zijn soloalbum Conflicts (1991) schreef hij ook nog eens muziek en teksten voor twee albums die hij met Karl Groom (Threshold, Shadowland) en Tracy Hitchings (Landmarq) opnam onder de naam Strangers On A Train. De muziek op deze albums wordt gedomineerd door keyboards en vooral de piano is geregeld te horen. Daarbij valt op dat Nolans linkerhand nagenoeg uitsluitend de melodie ondersteunt en dat kun je als een beperking beschouwen. De melodieën daarentegen zijn erg aansprekend en melodieus. Groom bespeelt zowel bas als diverse gitaren, maar een drummer had voor wat meer gewicht en inhoud kunnen zorgen. Een schitterend symfonisch en instrumentaal stuk is bijvoorbeeld Crossing The Wasteland. Hitchings doet erg haar best, maar haar wat hese en qua bereik en intonatie niet erg gevarieerde stemgeluid bepalen duidelijk de enigszins gelimiteerde klankkleur van The Key, part 1: The Prophecy. De originele uitgave van SI Music had minder fraai artwork en ook de geluidskwaliteit is op deze heruitgave aanzienlijk verbeterd: meer balans, meer diepte en veel meer detail, dus dat is nadrukkelijk een sprong voorwaarts. Ook na bijna twintig jaar is deze muziek voor symfoliefhebbers nog zeker interessant!